Casper - Cody - Yellowstone; dag 19 en 20; wat een schitterende natuur!

11 september 2016 - Yellowstone National Park, Wyoming, Verenigde Staten

Vandaag hebben we een relaxte dag. Zonder wekker opstaan, heerlijk ontbeten, en gekletst met wat Amerikanen, en op ons gemak de koffers ingepakt en ingeladen in de auto. Na nog een kop koffie hebben we uitgecheckt en besluiten voor we uit Casper weg gaan eerst wat te winkelen.

We waren geadviseerd om tijdens onze reis door de U.S.A. zeker een Hobby Lobby te bezoeken, en in Casper zat een filiaal van dit bedrijf. We zijn er geweest, en we hebben er aardig wat tijd doorgebracht. Wat een grote winkel, met een gigantische hoeveelheid Haloween spullen, en ook een mega grote afdeling kerstspullen. Helaas waren er geen D56 of Lemax huisjes of items, alleen wat items van een eigen merk, waarvan ik de meeste niet mooi afgewerkt vond.

Desondanks zijn we toch goed geslaagd bij deze winkel. We hebben vol bewondering staan kijken wat ze hier allemaal verkopen voor Haloween en kerst.

Na de Hobby Lobby nog even wat boodschappen voor onderweg gehaald bij Walmart, voordat we begin van de middag richting Cody rijden.

Het is een relaxte autorit van ca. 3 uur en 20 minuten, die onderweg alleen gehinderd wordt door een aantal wegwerkzaamheden. Die zien we overal erg veel; en we zorgen dat we de maximale snelheid rijden, want boetes worden hier verdubbeld als je er 1 ontvangt waar wegwerkzaamheden zijn.

De rit gaat eerst via een glooiend landschap vol met herten, paarden en koeien, over in een rit door een bergketen heen. We arriveren eind van de middag in Cody, en na te zijn ingecheckt doen we eerst even een wasje, zodat we voor het eten de droger aan kunnen zetten.

Cody is een echt Western dorp waar veel cowboylaarzen, hoeden en pistolen worden verkocht, en de sfeer ademt het wilde westen van Buffalo Bill uit. Ook hier weer veel fanatieke stemmers voor Trump; wij snappen niet echt wat ze in deze man zien, maar goed, dat is hun eigen vrije keus natuurlijk. Verder ademt de stad rodeo’s. Iets wat we moeten laten schieten omdat we hier maar 1 avond zijn.

We zoeken een restaurant op waar ook wat verkocht wordt wat Paulien kan verdragen, en we komen in Irma’s Hotel & Restaurant terecht. Hier hebben ze een buffet, met in ieder geval een lekker visje voor Paulien, en voor mij een heerlijke prime rib steak en een groot stuk beenham. Aangevuld met wat salade hebben we weer een heerlijke maaltijd achter de rug. We gaan terug naar het hotel om de was te regelen, de foto’s op de blog te plaatsen en dit verhaal te maken, onder het genot van een ijskoude “Budweiser”.

Na vandaag staat de “miles teller” op 3372 miles, wat 5427 km is; dat is best veel, maar voor Amerikaanse begrippen valt het mee. Je moet hier nu eenmaal een eindje rijden om wat te zien. Het land is net als de Yanks zelf; groot, groter, grootst!

Vanavond bij tijds naar bed want morgen gaan we de dag doorbrengen in Yellowstone park.

We zijn bijtijds opgestaan, zodat we om 07.30 uur ingepakt en wel kunnen vertrekken naar Yellowstone National Park. Vanaf Cody een rit van ca. 55 mijl tot aan het begin van het park.

We hebben vandaag voor het eerst sinds San Francisco weer een lange broek aan, want in Yellowstone wordt er in sommige stukken koud weer verwacht.

Zoals het er naar uitziet hebben we vandaag weer mazzel met het weer; vandaag een zonnige dag, en vanaf morgen gaat het weer regenen in Yellowstone.

Nog voor we Yellowstone in rijden hebben we al het eerste wildlife gespot; langs de weg tussen de bosjes bij een rivierbedding staat een moose (Eland) Helaas wat ver weg en we kunnen en mogen er niet dichterbij komen ( er zijn dit jaar al een paar doden gevallen doordat ze te dicht bij wildlife in de buurt kwamen)

Terwijl we staan te wachten voor de oostelijke entree van het park, zien we rechts van ons een bizon staan; wat een groot beest zeg! Erg indrukwekkend! Het is in dit deel van het park slechts 41 graden Fahrenheit ( ongeveer 2 graden) en het waait behoorlijk, dus wij zijn bij met onze lange broek.

Eenmaal in het park, komen we snel meer bisons tegen, vaak in een kudde; wat een machtig mooi gezicht is dat zeg. We rijden na wat foto’s gemaakt te hebben door naar onze eerste bestemming van vandaag is Canyon Village om daar de upper en de lower falls (watervallen) te bekijken, en dit zijn tot nu toe de mooiste 2 watervallen die we gezien hebben in de U.S.A. Onderweg naar onze volgende locatie komen we ook nog Tower falls tegen, die we “en passant” ook even meenemen, en deze is minder indrukwekkend als de eerste twee, maar minstens net zo mooi!

We rijden de “Big Loop” wat zoveel betekent als het grote rondje in het park. We gaan onderweg naar Mammoth Hot Springs, waar hele bijzondere heet waterbronnen zijn. Bij het binnenrijden van Mammoth springs zien we een Elk (een soort rendier) de plaatselijke tuinman helpen door een stuk van het grasveld te “maaien”. Nu we er vlak naast staan zien we pas dat deze dieren een stuk groter zijn dan de herten en reeën die we tot nu toe gezien hebben.

Bij de heet waterbronnen aangekomen, genieten we eerst van wat we zien; door het water wat naar buiten sijpelt en stroomt, vormen zich hele mooie vormen in de bodem, van kraakhelder wit, tot geel en donkerbruin, maar ook donkergroen komt voor.

We dachten toen we aan kwamen rijden dat we sneeuw zagen, maar dit was dus afgezet mineraal, wat zo wit was dat het op sneeuw leek. Het is echt prachtig om te zien, dus een flink aantal foto’s verder besluiten we richting onze volgende stop te rijden.

We stijgen en dalen af en toe flink in het park; we overwinnen steeds weer aardige hoogteverschillen. De hoogste berg is 3122 meter hoog, en er staan er nog een aantal die daar niet veel van verschillen.

Tussendoor spotten we ook nog een Coyote, maar voor we de camera in stelling hebben gebracht is het prachtige dier 'm gesmeerd.

De volgende stop is bij Norris; hier zijn diverse geyser bassins, waar het water omhoog gespoten wordt. Erg gaaf om te zien, maar ook de omgeving van de geysers is prachtig met allemaal verschillende kleuren pools, waar behoorlijke stoom vanaf komt, en als het in je gezicht waait ( het waait inmiddels zo hard dat we diverse petten en zonnebrillen hebben zien vliegen) dan voel je de hete stoom; het doet zelfs een beetje zeer, zo heet als dat is.

We bezoeken o.a. Lower Geyser basin met Fountain Paint Pot, daarna Midway Geyser basin met grand prismatic springs; wat een fantastische kleuren! En ook het biscuit basin brengen we een bezoekje. Bij elke bezichtiging is er een grote of kleine trail, dus we doen vandaag naast gigantisch veel foto’s (492 stuks!!) maken ook behoorlijk veel wandelingen, waarvan de meeste goed te doen zijn.

Gezien het tijdsbestek besluiten we Old Faithful te laten lopen, want dat is een Geyser die eens in de ca. 70 / 90 minuten spuit. Zoiets hebben we ook gezien in Nieuw Zeeland, en we hebben geen tijd om hier op te wachten, omdat we nog een aantal uur moeten rijden naar onze volgende locatie.

We vinden het geen ramp, want we hebben super genoten van wat we wel gezien hebben in het park, we vinden het zeker één van de mooiste parken die we tot nu toe bezocht hebben.

Na een rit richting de zuidelijke uitgang komen we op een gegeven moment vast te staan…. Het zal toch niet te maken hebben met die gigantische rookwolken die we al de hele middag in het zuiden zien? Jawel dus, door een mega groot vuur is de zuidelijke in- en uitgang afgesloten. We krijgen signalen van diverse ander auto’s dat we om moeten draaien, chips, daar hadden we niet op gerekend.

We moeten naar Pinedale vanavond, en dat ligt in het zuiden, maar als het niet veilig is aan deze kant; is het dan wel veilig via de andere kant? We weten het niet. We besluiten terug te rijden naar de oostelijke kant, wat ons behoorlijk wat vertraging oplevert. Onderweg overwegen we wat de mogelijkheden zijn. Terwijl we terug rijden zien we de rook van het vuur ( inmiddels 60 mijl verderop) tussen de bergen door komen, en op een gegeven moment lijkt het mistig en donker door deze dikke rook.

We besluiten al vrij snel dat Pinedale geen optie meer is, want het zonnetje gaat al bijna onder, en we gaan niet 4 uur omrijden door de bergen in het donker! Bij de uitgang van  het park halen we een gratis kaart van Wyoming, en de medewerker van de pomp vertelt ons dat er idd een massive fire aan de zuid kant was, waardoor alles dicht is. Als we echt naar Pinedale willen moeten we echt 4 tot 6 uur omrijden dus dat zien we niet zitten.

We kijken nog even of het handig is om nog een stuk van de route richting Salt Lake City te rijden, maar al vrij snel besluiten we dat dit niet verstandig is, omdat ik al meer als 12 uur aan het rijden ben, en dus totaal niet fris meer ben.

Terug naar Cody, dat is wat we besluiten, om te kijken of er ergens een slaapplek is. Paulien zegt gekscherend dat Josef en Maria een stal zoeken met stro voor in een kribbe om in te overnachten, omdat we denken dat er weinig hotels zijn die plek hebben. We besluiten te gaan kijken bij het hotel waar we gisteren waren, en duimen dat ze plek hebben. Ik weet dat ze gisteren volgeboekt waren, dus we moeten maar hopen dat er plek is.

De dame achter de receptie stond heel vreemd te kijken dat we weer terug waren. Ik heb alles uitgelegd, en toen ging ze checken en gelukkig was er nog exact 1 kamer over; dus die hebben we genomen. We hebben eerst de bagage gedumpt op de kamer, en hebben toen even snel een hapje gegeten. Daarna zijn we gaan uitzoeken hoe lang we morgen extra moeten rijden; totaal 7 uur, wat 4 uur meer is dan gepland, maar het valt me nog mee; en liever omrijden dan verbranden, want ew zijn al genoeg verbrand ( ons gezicht dan) dit omdat we vanwege de harde wind de petjes in de auto hadden gelaten vandaag.

Vervolgens alle foto’s bekeken, en er zitten echt prachtige foto’s bij!  Snel een selectie gemaakt, zodat ik nog even dit verhaal kon schrijven, en daarna gaan we lekker slapen na deze lange dag vol met prachtige indrukken. Morgen lekker uitslapen, en daarna op ons gemak richting Salt Lake City. Graag tot ons volgende reisverhaal! Groetjes Floris & Paulien

1. Joop Essers:
    12 september 2016
    Indrukwekkende dagen weer en wat mooi dat we kunnen meegenieten met prachtige foto's. Hoe houden jullie het vol om zoveel te bezoeken. Veel plezier bij de volgende rit.
  2. Paulien en Floris:
    12 september 2016
    Hoi Joop en Nellie, Het was zeker indrukwekkend en overweldigend allemaal, vandaar dat we zoveel foto's hebben gemaakt. Fijn dat jullie met ons meegenieten. We houden het vol, door als we niet reizen veel te rusten ;-) Groetjes Floris & Paulien
  3. Yvonne:
    Mooie foto s
  4. Cees:
    12 september 2016
    Wat hebben jullie een geweldige reis!
    De verhalen zijn om te smullen.
    Genieten!!!
  5. Paulien en Floris:
    13 september 2016
    De reis is inderdaad helemaal super Cees! We genieten er enorm van en we zien elke dag weer nieuwe prachtige dingen. Leuk dat je de verhalen "om te smullen" vindt. Groetjes Floris & Paulien
  6. Paulien en Floris:
    13 september 2016
    Dank je Yvonne & Marc, wij vinden ze zelf ook erg mooi :-)
  7. Frank:
    13 september 2016
    Als we het woord 'Haloween' met een hoofdletter schrijven, begrijp ik niet dat een liefhebber als jij het woord 'kerst' dan met een kleine letter schrijft.
    Dit brengt me gelijk bij mijn vraag hierover: waren die 'prime rib steaks' zo groot dat het wazig voor je ogen werd of heb je je netjes gehouden ?

Have fun en de groetjes uit een bloedheet Hoofddorp !
  8. Paulien en Floris:
    14 september 2016
    Hoi Frank, die hoofdletter was een slip van de pink van de shift toets ;-)....
    De Prime rib steak was een flinke knaap; ik moest er mijn best voor doen hihi.
    Dus het werd wel een beetje wazig, maar ik kon t nog net zien, verder wel netjes gehouden... Sterkte met de hitte; zegt hij die morgen weer een desert inrijdt met een graadje of 40 Celcius; leve de airco!