Dag 10; Van Ucluelet naar Nanaimo, 13 mei 2019

14 mei 2019 - Nanaimo, Canada

De dag begon vandaag redelijk relaxt; na heerlijk te hebben uitgeslapen hebben we eerst even wat broodjes en yoghurtjes gescoord voor ons ontbijt, en op weg terug naar onze studio gelijk even een take away cappuccino meegenomen. Heerlijk, ik hou er van! Na een relaxt ontbijtje de koffers opnieuw ingericht nu we de nieuwe trolley erbij hebben, met als doel 1 reistas minder te hebben, zodat we overmorgen alles makkelijker kunnen vervoeren als we de treinreis gaan maken. Terwijl we dat staan te doen spotten we een hertje wat pas voor onze deur de bosjes ingaat, hoe leuk is dat!

Nadat we hebben afgewassen en ingeladen besluiten we de "Wild Pacific trail" te gaan lopen; wat na een kilometer of 1,5 niet zo heel wild bleek te zijn helaas; het pad was verder afgesloten, dus we konden niet verder helaas, wat jammer was, want het was een wandelpad langs de pacific ocean. Enigszins balend zijn we teruggelopen naar de auto, en besloten om dan maar Ucluelet nog even verder te verkennen.

We hebben wat geshopt, en daarna nog even over het dock gewandeld, waar we zelfs zeehonden in het water hoorden, en Paulien spotte ze even later ook nog...  Toen we waren uitgekeken in Ucluelet besloten we vast richting Tofino te gaan het plaatsje waarvandaan onze bearwatch tour zou vertrekken. Aangezien we zeer bijtijds aankwamen, besloten we eerst nog wat te eten, en ongeveer de enige tent die open was inn Tofino, restaurant "Shed" was behoorlijk druk zowel binnen als buiten, en hoewel het heel simpel was ingericht met o.a. banken van multiplex met een kussentje erop, was het een gezellig tentje; en het eten bleek voortreffelijk. Toen ze ook nog over de muziekinstallatie "Three little birds" afspeelden was t wat mij betreft helemaal een top tent! We hebben er echt genoten.

Qua weer is het vandaag weer een stuk minder; 13 graden en bewolkt; dus de lange broeken en de vesten zijn weer aan, en later op de dag hebben we op de boot zelfs de winterjassen ook nog aangetrokken.

Na de lunch doorgereden voor de bear watch tour. Dit is een tour per boot, en Paulien had zich er vooraf nogal druk over gemaakt omdat ze dacht dat een zodiac alleen een klein 3 persoons rubber bootje zou zijn; niets was minder waar; de boot waar we mee gingen was een overdekte zodiac voor 40 personen, dus dat viel best goed te doen! De zee was zeer kalm, wat de vaartocht erg prettig maakte, maar helaas zagen we heel lang geen beren, terwijl of "Bear garantee" was gegeven voor aanvang van de trip.

De beren komen namelijk met eb naar de kustlijn om te zoeken naar voedsel, en aangezien ze veel voedsel nodig hebben zouden ze dus ook veelvuldig te vinden moeten zijn.... maar het is met recht de 13e vandaag; de eerste 2 uur vinden we behalve zeehonden, eenden, zalmkwekerijen en veel Bold Eagles ( Adelaars met een spanwijdte van 220 cm) geen beren... En alles wat we wel zien, dat is eigenlijk te ver weg om goed te kunnen fotograferen. Dan heel in de verte een zwart stipje.... zou het dan toch een beer zijn? als we dichterbij komen blijkt het inderdaad een beer te zijn, maar deze bevindt zich op een groot stuk land, waar we dus slecht bij kunnen komen met de boot.

Dan komen we ook een andere, kleinere boot tegen en we zijn dolblij dat we niet op die boot zitten; onbeschut en een stuk kleiner.... waardoor onze overdekte boot toch nog een stukje comfortabeler aanvoelde.

De crew vaart verder op jacht naar andere beren, maar deze blijven toch nog even uit. De kapitein zegt nog even een ectra oversteek te maken naar een ander gebied waar ze iet vaak komen, om toch nog te kijken of we daar nog beren tegen gaan komen; en plots zien we er 1 in de verte, en later nog 1 een stukje dichterbij. Tot slot van de tour vindt de excursieleider nog een slapende beer boven op een rots, wat heel bijzonder is, want dat zie je eigenlijk bijna nooit, dat een beer aan het slapen is als er mensen in de buurt zijn; een beer heeft een 3000x sterker reukvermogen dan een bloedhond, en ruikt ons al op 3 mijl afstand.... En als ie mensen ruikt dan is ie weg of onderweg om weg te gaan....

Al met al dus 4 beren gespot, maar veel verder weg dan de beer die we zagen bij Jasper. We beseffen eigenlijk nu pas hoe bijzonder het was dat we daar een beer hebben gespot op een paar meter van ons verwijderd.

We moeten wel vermelden dat de crew echt z'n best gedaan heeft om ons beren te laten zien, want de tour was gepland voor 2 uur, maar liep ruim 1,5 uur uit. Daardoor wel de beren kunnen spotten, en dus waar voor ons geld, maar hierdoor komen we wel in tijdnood, omdat we nog naar Nanaimo moeten rijden, en we moeten daar inchecken in een  B&B voor 20.00 uur; dat gaan we niet redden dus eerst geprobeerd te bellen, en toen dat niet lukte een berichtje gestuurd dat we later zouden arriveren.

Na een rit van ruim 3 uur door de bergen arriveren we dan tenslotte in een sjieke buurt van Nanaimo, en we vinden al snel het huis waar we verblijven. De hospita maakt er gelukkig geen enkel probleem van dat we laat zijn, en gaat ons voor om ons te wijzen waar we moeten zijn. We hebben de hele kelderetage van een huis, waarbij de kelder groter is als mijn eigen woonkamer.... Nadat we de bagage hebben uitgeladen en de koelkast gevuld gaat Paulien snel op bed liggen. Ik trek een blikje bier open en typ nog even de blog van vandaag.... Daarna ga ook ik lekker pitten, want morgen staat er ook weer een drukke dag op het programma; we gaan o.a. mee op een Walvis tour, waarbij we hopen, walvissen, orka's en dolfijnen te spotten, maar daarover morgen meer, dus..... Tot morgen.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Christien:
    14 mei 2019
    Geweldige belevenissen. Ik geniet zo van jullie verhalen!
    Veel plezier!
  2. Marja Hettelder:
    14 mei 2019
    Mooi vehaal, veel belevenissen.
    Geniet er lekker van.
    Veel plezier!
  3. Monika Geutjes en Ria Bak:
    14 mei 2019
    Wat fijn dat jullie zo genieten van alles...hoop dat jullie er nog vele mooie jaren lang eraan terug kunnen denken en uiteraard van genieten.liefs Moontje💋
  4. Chantal:
    14 mei 2019
    Wauw....het klinkt echt als een superreis!!!!
    En hoe leuk dat wij mee kunnen genieten :-)
  5. Frank:
    14 mei 2019
    Leuk verhaal. De wildlife van Canada laat zich dus niet leiden door een groep nieuwsgierige mensen in een Zodiac....houden zo.
    Een lekker hapje eten met ''Three little birds'' is natuurlijk kicken, helemaal goed.
    Have fun en geniet !!
  6. Ron de Leeuw:
    15 mei 2019
    ben benieuwd naar de orka's etc