Dag 12; van Vancouver naar Seattle 15 mei 2019

16 mei 2019 - Seattle, Washington, Verenigde Staten

Vandaag zit de helft van onze reis er op; we nemen afscheid van het prachtige Canada, en reizen verder in de U.S.A. door de staten Washington en Oregon.

De dag van vandaag begon vroeg; we moesten op tijd bij het treinstation zijn zodat iedereen door de douane heen was voor de trein vertrok. Dat was nog wel een dingetje, want de mensen van de Amerikaanse douane namen nogal de tijd. Dus eerst maar een cappuccino gekocht, en toen was het wachten, wachten en nog eens wachten; we hebben ons vermaakt met mensen kijken; wat lopen er vreemde wezens op deze planeet rond, of meer specifiek op het Pacific Central station van Vancouver, wat trouwens een prachtig gebouw is zowel van binnen als van buiten.

We zijn zelf 8 minuten voor vertrek aan de beurt bij de douane, en we snappen wel waarom het zo lang duurt; van elke hand vingerafdrukken en voor de duimen apart, dan nog een foto, dan nog het hele paspoort door bladeren of we niet sinds januari de USA betreden hebben, dan nog een formulier invullen en dan hadden wij het nog eenvoudig! er waren mensen die er veel langer over deden. Eenmaal afgerekend bij de douane mochten we erdoor; dus wij snel op zoek naar onze wagon.

De diverse wagons waren ingedeeld op bestemming, zodat niet bij elk station alle wagons open hoeven; daar is over nagedacht. De trein is een beetje gedateerd, de WiFi vervbinding niet heel stabiel, en de leren zetels en inrichting zijn sterk verouderd, maar het heeft wat; wij werden er in ieder geval heel rustig van. We zijn nu al door de douane dus al op USA grondgebied; bij de grens komen er alleen nog douaniers om de paspoorten te controleren en de aangifteformulieren op te halen; daardoor hebben we aan de grens weinig oponthoud, en de trein rijdt op het gemak verder door het mooie landschap.

Nu ik niet zelf hoef te sturen, is het wel zo handig om tijdens het transport het achterstallige reisverslag te maken, dus zo gezegd zo gedaan; gelukkig zit er bij mijn voeten wel een mogelijkheid om op te laden, dus ik kom niet halverwege mijn verhaal zonder stroom te zitten. Door de blog en het genieten van het landschap buiten (weer veel adelaars gezien, vlak bij de trein) vliegt de tijd voorbij en voor we het weten komen we aan in Seattle, de reis van 4 uur en 55 minuten is voorbij gevlogen. Nu naar de stationshal om onze koffers op te halen, voor we naar het vliegveld kunnen reizen om de auto op te halen.

We hebben de koffers vrij snel, en komen er achter dat een stel  uit Nieuw Zeeland ook dezelfde weg bewandelt als wij; ook in Calgary begonnen, toen rondgereisd door Canada en nu met de trein naar Seattle, en op het vliegveld de auto ophalen.... op advies van een conducteur gaan we niet met de metro maar met de monorail wat sneller gaat, en wat net zo veel kost. Op het vliegveld aangekomen overstappen in een pendelbus die ons naar de terminal brengt waar we de auto kunnen ophalen. Als we de terminal inlopen zien we bij de verhuurder Fox zeker 100 mensen staan wachten; gelukkig is het bij onze verhuurder een stuk minder druk! We nemen toch weer een upgrade, en de vriendelijke man bij de desk geeft nog extra info over tanken in Oregon ( dit wordt voor je gedaan) in tegenstelling tot in Washington en Canada. Ook geeft hij nog wat tips waar we het beste kunnen tanken als we de auto terugbrengen in Portland; we gaan naar de auto toe en als we bij de geupgrade auto komen is het eigenlijk nog maar een kleine dinkey toy, terwijl we toch een midsize SUV gehuurd hebben. Na wat heen en weer gepraat tussen  Paulien en de "carboy" mogen we alsnog een grotere uitkiezen; We kiezen de grootste; een Toyota ( ja Jan Kol) Sienna; dat is een soort tank op wielen. Wat een grote bak is dit zeg; maar we kunnen nu in ieder geval wel onze bagage fatsoenlijk kwijt! De komende 10 dagen is dit ons transport middel.

Als we bij de airport wegrijden zien we een prachtig overzicht van de stad, met o.a. het bekendste gebouw; de space needle, deze iconische toren is 605 feet (184,4 meter hoog) en ook het Sky View observatory met 967 feet ( 294,7 meter) het hoogste gebouw van Seattle; mooi om zo aan de skyline van Seattle voorbij te rijden; dat geeft wel goed aan hoe groot en hoe druk deze stad is,

We rijden richting ons hotel, maar voor we daarheen gaan, gaan we eerst nog even een hapje eten; we hebben al een tijdje trek, en als we nu een warme hap nemen, hoeven we vanavond niet moeilijk meer te doen met het eten. We verkennen de buurt en zien wel een aantal dingen die we nader willen bekijken, maar eerst brengen we de bagage naar het hotel. Het blijkt dat we hier kunnen wassen, en omdat we hier twee dagen zijn, doen we dat ook gelijk, zodat het spul wat niet in de droger gaat ook de tijd krijgt om te drogen. Daarna zijn we op onderzoek uitgegaan, en hebben o.a. boodschappen gedaan; rondgekeken in de buurt en bij de Hobby Lobby; dat is de tegenhanger van Michaels, maar wat een gave zaak is dat zeg. I.v.m. de bagage koop ik alleen een stel schuurpennen voor mijn hobby, en voor de rest laten we het voor wat het is.

We gaan terug naar de hotelkamer, om ons voor te bereiden op de dag van morgen, en even lekker te relaxen met een biertje en een kaasje, en ondertussen deze blog tikken.

Morgen is de dag van ons bezoek aan de Boeing fabrieken, en 's avonds gaan we naar een honkbalwedstrijd tussen de Seattle Mariners en de Minesota twins, in het T- mobile park, waar we vanmiddag al langsgereden zijn; een man uit Seattle vertelde dat het uniek is dat ze het dak dicht kunnen doen als het regent; wij zeiden gelijk, is niet uniek; dat hebben we in Amsterdam ook! We zijn erg benieuwd wat morgen ons gaat brengen! Ik weet nog niet of het volgende reisverslag jullie 's morgens al bereikt, of dat jullie geduld moeten hebben tot 's avonds; dat hangt er vanaf hoe laat we terug zijn van de honkbalwedstrijd, maar er komt een blog, dus tot morgen!

1. Monika Geutjes en Ria Bak:
    16 mei 2019
    Wat een mooie trip weer..geniet mee vanaf de zijlijn!!😁😁😘😘
  2. Christien:
    16 mei 2019
    Wauw....wat een belevenissen. Ik heb weer van je verslag genoten!
  3. Marja Hettelder:
    16 mei 2019
    Jullie genieten echt! Prachtig verhaal weer.
  4. Willemijn:
    16 mei 2019
    Fijn in de trein👍🏻😃 Klinkt weer super allemaal‼️ Hip hip hooray have fun in the USA🌈
  5. Ria:
    16 mei 2019
    Wat een mooie trip ik heb weer genoten gr. RIA ☀️☀️😘😘😘
  6. Oolga magielsen:
    16 mei 2019
    jullie genieten maar wij ook van de mooie foto's en verhalen
  7. Frank:
    18 mei 2019
    Jullie vervelen je niet, genoeg te zien. Geniet er van !
  8. Ger Bitter:
    20 mei 2019