Dag 24: Wellington - Whanganui

4 maart 2023 - Whanganui, Nieuw-Zeeland

Gisterenavond zijn we getrakteerd op een heerlijk diner bij ons nichtje Nathalie! Het was supergezellig en ook lekker wat ze allemaal voor ons heeft gekookt en bereid. Na het diner zijn we naar "huis" gegaan om de koffers in te pakken, want morgenochtend vertrekken we naar ons alternatieve gedeelte van de reis.

Zoals jullie waarschijnlijk wel weten hebben we onze reis omgegooid op het Noordereiland, omdat cyclone Gabrielle heeft huisgehouden op de plekken die we zouden bezoeken. Daarom hebben we de route omgezet naar een route langs de westkust; wellicht wat minder spectaculair, maar in ieder geval geen last van wegen, bruggen en bezienswaardigheden die afgesloten zijn ( vaak om de eenvoudige reden dat ze compleet weggeslagen zijn) We rijden vandaag vanuit Wellington naar het plaatsje Whanganui, op ca. 2,5 uur rijden vanaf Wellington.

We hebben toch weer een uitdaging om Wellington goed uit te komen, ondanks de uitleg van tante Sjuul. Het eerste stuk gaat goed, maar uiteindelijk komen we toch weer op smalle bergweggetjes terecht waar aan 2 kanten auto's staan. Dit wordt ook veroorzaakt door onze TomTom die ons maar die bergweggetjes over wil sturen. Ik ben blij als we dit achter ons kunnen laten. Vandaag werkt het weer ook nog niet mee, het is een miezerregen, maar wel met een behoorlijke temperatuur van 21 graden.

Onderweg komen we in diverse plaatsen winkeltjes tegen, waarvan we er een paar bezoeken, want er moet natuurlijk wel koffie gedronken worden! We rijden verder en het landschap wordt minder heuvelachtig, en hoe verder we rijden hoe beter het weer wordt. Wel hebben we de Tom Tom op een gegeven ogenblik maar uitgeschakeld, want deze herkende de state highway 1 niet eens meer; waarschijnlijk heeft deze zijn laatste update gehad gelijk met ons barrel ;-). We rijden nu op de borden langs de weg, en als we in de buurt komen schakelen we de google maps op de telefoon in, zodat we wel in 1 keer goed naar onze bestemming rijden.

Als we in Whanganui aankomen rijden we in de richting van de river market, wat een soort braderie is. We zoeken een parkeerplek, en inmiddels is de nood zo hoog dat ik eerst een openbaar toilet opzoek. Hoe verbluffend is dat toch, dat de openbare toiletten hier overal zijn, en de meeste zijn ook nog eens brandschoon. Erg prettig als de nood hoog is! Na de sanitaire stop wandelen we langs de rivier naar de leuke braderie, waar we gezellig wat tijd doorbrengen, en wat mooie plaatjes schieten hier en daar. Naderhand doen we even wat boodschapjes, eten even een heerlijk vers gebakken visje, en lopen nog een rondje door het centrum, waarbij we in een vintage winkel nog een leuk kussen tegen het lijf lopen. We kopen het kussen, en terwijl we terug lopen vragen we ons af hoe we het gaan mee nemen naar Nederland, want de koffers zijn al vol, maar dan bedankt Paulien om alleen het kussenhoesje mee te nemen en het kussentje hier achter te laten. Goed idee, want dat maakt het weer eenvoudiger om het mee te nemen op de terugreis.

We zitten vandaag in een motorlodge, die van alle gemakken voorzien is. Ik neem lekker een glaasje rose, en ga eerst de vrije trainingen van de Formule 1 terugkijken. Daarna eten we wat, en ga ik aan de blog beginnen.

Morgen reizen we naar New Plymouth wat ca. 2 uur en 15 minuten rijden is, daar is morgen ook een soort farmers markt, dus als we op tijd zijn gaan we daar in ieder geval ook even naar toe.

1. Gerrie:
    4 maart 2023
    Wat is het een mooie groene omgeving. Wat toepasselijk dat kussen en ja dat hoort bij jullie 😍😍
  2. Floris:
    5 maart 2023
    Ja het is prachtig hier! en dat kussen is echt leuk idd
  3. Joop Essers:
    4 maart 2023
    Lijkt me erg moeilijk over die smalle bergwegen te rijden. Tom tom moet beter weten. Maar ja. Jullie zijn er gekomen. Mooi kussen (chocolade) . Wat een reis en weer mooie fotos. Veel plezier. Nellie en Joop
  4. Floris:
    5 maart 2023
    In Wellington was dat idd niet prettig autorijden. Bergwegen zijn prima te rijden maar niet als er aan 2 kanten auto's geparkeerd staan!
  5. Yvonne:
    4 maart 2023
    Leuk verhaal weer veel plezier 😘
  6. Floris:
    dank je wel Uus! Groetjes en Liefs
  7. Ans en Jan:
    4 maart 2023
    Leuk verhaal en mooie foto’s zal weer wennen zijn aan de rechterkant van de weg rijden😁😁
  8. Floris:
    5 maart 2023
    Dat rijden aan de rechterkant moet nog even een weekje wachten ;-) lijkt ons iets veiliger hier hihi
  9. Cock en Marja van Roon:
    4 maart 2023
    Hoi Paulien en Floris, wij hebben met plezier jullie reisboog gelezen. Wij gaan volgend jaar 6 weken naar Nieuw-Zeeland en hebben heel wat tips uit jullie verslag gehaald.
  10. Floris:
    Hoi Cock en Marja,
    Leuk dat jullie ons reisblog hebben gelezen!
    6 weken naar Nieuw Zeeland; Wow! ik kan het alleen maar aanraden!
    1 van de beste practische dingen die we hier gelijk bij aankomst geregeld hebben was een Vodafone kaart van nzd60 kopen.
    Ze zetten dit kaartje voor je in je toestel, en daarna heb je gewoon data om bijvoorbeeld google maps een route te laten bepalen,
    of iets op te zoeken op het internet.
    Gaan jullie met een camper? of hebben jullie een auto gehuurd?
    Welke periode gaan jullie naar Nieuw Zeeland? Nog een aantal tips van plekken die we nu hebben overgeslagen, omdat we er de eerste keer al geweest zijn:
    Zuidereiland: Punakaki pancake rocks ( wel smeren met anti sandfly middel)
    Noordereiland: Roturua ( echt prachtig) Whangarei, bay of islands, Pahia en Coromandel
    Als jullie verder nog vragen hebben dan mag je die altijd stellen! dit kan hier op de reisblog, maar je mag ook mailen naar [email protected]
  11. Trees:
    4 maart 2023
    Prachtige foto’s weer ,ik vroeg me al af hoeveel koffers er mee terugkomen .
  12. Floris:
    5 maart 2023
    We nemen het zelfde aantal koffers mee; alleen is er 1 kleinere koffertas ingeruild voor een grote koffer die tante Mary ooit bij tante Sjuul heeft achtergelaten; deze had ze dus over, en dat kwam goed uit!
    Verder laten we hier alle oude kleding (dat hadden we voor de vakantie al bedacht) er gaan een paar schoenen niet mee terug, en we kijken even goed naar de rest van de bagage; flessen shampoo met een klein bodempje er in laten we achter en de wasknijpers blijven ook in NZ ;-)
  13. Frank:
    8 maart 2023
    Haha, ''onze TomTom heeft deze zijn laatste update gehad gelijk met ons barrel ;-)''. Vreselijk iri als één van de twee het niet lekker doet. Succes!!