Dag 25 en 26; New Plymouth

6 maart 2023 - New Plymouth, Nieuw-Zeeland

Vandaag gingen we op pad van Whanganui naar New Plymouth. We stonden bijtijds op zodat we nog even de F1 kwalificatie konden terug kijken bij het ontbijt, en we konden daarna redelijk bij tijds weg, zodat we op tijd zouden zijn voor de farmers market in New Plymouth. Dat dachten we tenminste....

We boffen nog steeds met het weer; ook vandaag hebben we weer prachtig weer, en de korte broek is weer terug van weggeweest!

Onderweg kwamen we in het plaatsje Patea al een leuk klein rommelmarktje tegen, dus daar zijn we even gestopt. En niet voor niets, want ik heb een mooie pet gescoord van de Formule 1 en we hebben hier een aantal pins gevonden van de plaatsen waar we geweest zijn. Die sparen we, en we waren ze tot nu toe niet tegen gekomen, omdat ze tegenwoordig alleen maar algemene pins hebben van Nieuw Zeeland of symbolen daarvan, maar op dit marktje vonden we een heel bakje met pins van de specifieke plaatsen Dunedin, Franz josef, Wellington, Queenstown, Hamilton enz. Dus die pins hebben we ook meegenomen.

Daarna zijn we doorgereden in de richting van New Plymouth, en toen we door Inglewood reden kwamen we daar een car boot sale tegen, en het zag er gezellig uit dus daar zijn we ook heen gegaan. Was leuk om te zien, en we hebben 1 foto gekocht van mount Taranaki, en toen zijn we weer in de auto gestapt en verder gereden. Helaas was het, doordat we de andere markten gedaan hebben, al te laat om ook de farmersmarket te bezoeken in New Plymouth, dus besloten we richting het strand en de haven te rijden om te kijken of we daar iets konden eten voor de lunch. Tot onze verrassing was er bij het strand een soort braderie, dus die hebben we even meegepakt. Lekker ijsje gegeten, en een paar mooie foto's gemaakt, voordat we op zoek gingen naar een restaurant.

Dat vonden we 2 kilometer verderop aan de waterkant, dus daar hebben we een lunch besteld. Paulien bestelde een halve portie Fisch & Chips, en kreeg toen alsnog een bord vol, dus we willen niet weten hoe groot de hele portie geweest was! Maar het was heerlijk dus wij klagen niet!

Na de lunch was het tijd om naar het motel te gaan. Die hadden we snel gevonden; het bleek dat we ingedeeld waren op de 1e etage. Paulien vroeg gelijk of er beneden niet iets vrij was, want dat scheelt een hoop gezeul met de koffers! Het koste maar nzd 10 extra om beneden een kamer te krijgen dus dat hebben we gelijk gedaan! Na staat de auto voor de deur en hebben we niet eindeloos hoeven zeulen met de koffers! Heerlijk.

Na even uitgerust te hebben op de kamer, hebben we even wat gegeten, en daarna zijn we langs de kustweg een wandeling gaan maken en gelijk wat mooie plaatjes gemaakt van de ondergaande zon. We zagen zelfs surfers bezig op zee, wat ook prima kon want de golven aan deze kant zijn best pittig, dus prima geschikt voor surfers.

Daarna heb ik alle foto's geprobeerd te plaatsen, wat eerst niet lukte... ik was ze even helemaal kwijt, maar gelukkig kon ik ze nog wel terug halen; dus snel alle foto's geüpload, zodat we ze in ieder geval hebben, en met jullie kunnen delen.

Na een korte en onrustige nacht ( Ik bleek diverse jeukende bulten op m'n benen te hebben waarvan er 1 gedurende de nacht ontwikkelde tot een behoorlijke blaar) waardoor ik niet best geslapen heb. Zodra ik ben opgestaan ga ik dag 2 in New Plymouth natuurlijk wel beginnen met de het kijken van de F1 race van Bahrein. Na de race ontbijten we en gaan we op stap naar Dawson falls. Dat zijn watervallen die aan de andere kant van mount Taranaki liggen, dus we moeten eerst ca 55 kilometer rijden voor we er aankomen. Onderweg genieten we al wel van het uitzicht van de majestueuze mount Taranaki.

Eenmaal aangekomen bij de parkeerplaats voor Dawson falls, blijkt dat dit een populaire bestemming is; de parkeerplaats is ramvol. Ook veel met Campers die daar gewoon kamperen, dus niet alleen van de waterval. We hebben mazzel dat er net iemand weggaat, en parkeren snel de auto. Vervolgens lopen we naar de track die ons naar Dawson Falls moet brengen. Er stond op internet dat het een easy walk zou zijn, maar dat was niet helemaal correct. De hele hike liep door het regenwoud, over glibberige paadjes, rotsen en trappetjes. We doen het daardoor rustig aan, maar we bereiken wel ons doel! Het uitzicht op de waterval. Op de terugweg nemen we de route via de weg, en die blijkt veel makkelijker en korter te zijn; dat is waarschijnlijk de route die ze bedoelden op internet haha. Ach we hebben het volbracht dus we kunnen weer trots zijn op onszelf.

Helaas is de blaar inmiddels de grootte van een 2 euro munt en 1,5 cm hoog, dus dat gaat niet de goede kant op. Na wat telefonisch advies van Tante Sjuul rijden we naar een Chemist ( wat bij ons een apotheek zou heten) Een zeer vriendelijke man helpt ons en geeft ons wat pillen om allergische reactie tegen te gaan, een tube zalf om de jeuk te verlichten, en 2 gaaspleisters voor als de blaar toch openspringt.

Na deze hulpmiddelen te hebben gehaald besluiten we even te gaan lunchen, voordat we naar Pukekura park in New Plymouth rijden. Daar is mooie omgeving inclusief waterval, dus die gaan we ook even bekijken. Nadat we de wandeling door dit park hebben gemaakt scoren we een ijsje, gaan nog even pinnen, en rijden terug naar het Motel. Ik heb het wel even gehad en ga de blaar en andere jeukplekken behandelen. Paulien gaat nog even wat winkeltjes langs en als ze daarmee klaar is haalt ze nog even wat boodschappen bij de supermarkt om de hoek.

Ik begin ondertussen aan het uploaden van de foto's en het schrijven van deze blog.

Hierna gaan we nog even wat eten, en dan vast een deel van de koffers herpakken, zodat die niet meer open hoeven deze vakantie. Morgen een lange rit richting de plaats Hamilton, en dan begint het einde van deze fantastische vakantie al weer in zicht te komen.

1. Willemijn:
    6 maart 2023
    Klinkt weer super🤩 Leuke marktjes met dito aankopen, ik houd ervan❣️ Fijn dat jullie in het motel van kamer konden switchen wel vervelend van de bult(en) Hopelijk is het inmiddels minder geworden🍀 Prachtige foto’s ook weer, echt genieten 😃 Wat vliegt de tijd toch snel maar nog een paar mooie dagen daar. Enjoy ❣️😘
  2. Rijna:
    6 maart 2023
    Wat een mooie ervaringen en verhalen weer, geniet er nog even van en de kust richting Hamilton is prachtig!
  3. Christien:
    Fantastisch!
  4. Marja Hettelder:
    6 maart 2023
    Jullie genieten echt! Mooie verhalen. Hoop dat de allergische reactie gauw overgaat.
  5. Joop Essers:
    6 maart 2023
    Wat een mooie fotos. die watervallen, prachtige bomen, die mooie kloktoren en teveel om om op te noemen. Fijn dat je die met ons wil delen. Geniet er nog van voor je weer naar dit kleine landje komt. Groeten, Nellie en Joop
  6. Mary:
    6 maart 2023
    Dat was weer genieten, mooie foto’s en lange benen 🤣
  7. Hennie en Patricia:
    6 maart 2023
    Leuk al die marktjes, en wat een geluk dat jullie wat pins hebben kunnen scoren! Hoop dat het zalfje gaat helpen, niks zo vervelend als jeuk! Wat een prachtige foto's weer. Geniet nog van de laatste dagen en maak nog vele mooie herinneringen....
  8. Monika Geutjes:
    6 maart 2023
    Wat een mooi land toch ..die natuur zo geweldig om te zien en idd hopelijk snel van de blaar af!!
    Lekker nog even genieten tot we jullie weer hier hebben!
    Liefs van John en Moontje 💋💋
  9. Bak Ria:
    6 maart 2023
    Ik heb weer genoten van jullie reis het is net of ik er ook was zo mooi dank jullie wel
  10. Marjan:
    6 maart 2023
    na al dat leuks komt ook een eind ,nog ff genieten en een veilige vlucht terug,ik heb genoten van jullie reisverslag gr marjan
  11. Anja en Paul:
    6 maart 2023
    Weer een prachtig stuk van jullie reis verslagen. Veel sterkte met de blaren Floris.
    Nu het laatste deel dus van deze mooie reis.
  12. Yvonne:
    6 maart 2023
    Wat gaat de tijd snel nu nog ff genieten veel plezier 😃😘
  13. Trees:
    6 maart 2023
    Wauwww wat gaaf rommelmarkjes ik hou er zo van ,en wat een mooie foto’s weer vooral die watervallen en die bomen die begroeid zijn prachtig hoor .
    En oeps die blaar niet zo fijn hopenlijk valt het mee .nog hele fijne dagen samen .