Dag 27; New Plymouth - Tamahere ( bij Hamilton)

7 maart 2023 - Hamilton, Nieuw-Zeeland

De afgelopen nacht verliep anders dan we gehoopt hadden! We werden om 01.25 uur wakker door een alarm in onze kamer. Het ging 3 x af, en daarna stopte het gelukkig weer, maar natuurlijk wel klaar wakker!

Daarna weer ingedommeld, en om 04.45 uur hoorde ik een zelfde alarm in een andere kamer verderop, maar die duurde echt wel 1,5 uur dus daarna had slapen niet echt zin meer. Ook omdat ik wist dat we vandaag een behoorlijke rit voor de boeg hebben, dus na het ontbijt is het inpakken en wegwezen!

Het is wederom een stralende dag en met 23 graden is de temperatuur ook aangenaam!

We rijden vandaag van New Plymouth naar Hamilton, en rijden voornamelijk over de State Highway 3. Het is normaal een rit van ca. 4 uur maar we hebben al vernomen dat er veel werkzaamheden zijn aan de SH3 dus dat wordt geduld hebben en veel langzaam rijden. Bij werkzaamheden is het vaak 50 of 30 km per uur rijden, maar ook heel vaak is er maar 1 rijstrook beschikbaar; waardoor je zomaar een kwartier a 20 minuten stilstaat voor een stoplicht, en dat op een "snelweg"! Dit komt deels omdat ze opnieuw aan het asfalteren zijn, maar sommige weg opbrekingen zijn het gevolg van cycloon Gabrielle; landverschuivingen, omgewaaide bomen weeg gehaald moeten worden, en stukken aarde, rots, en modder die naar beneden gekomen zijn in de bergen, en die soms gewoon een weghelft bedekken, dus dan is het logisch dat we ervoor en erna op 1 baan moeten rijden en soms moeten wachten. Het is niet anders, het hoort erbij, dus we nemen het ervan en genieten van de prachtige uitzichten.

We genieten ondertussen wel van al het moois om ons heen, want wat dat betreft is deze route wel 1 van de allermooiste die we gereden hebben! Onze buurvrouw Rijna heeft helemaal gelijk! Wat is het hier adembenemend mooi! Helaas zijn er weinig tot geen lookkout points wat we heel jammer vinden, dus we kunnen er niet heel veel foto's van maken ( daarom heb ik er ook een aantal opgezocht van wat wij gezien hebben, om jullie een indruk te geven hoe mooi het is). Het is bergachtig, met de kust aan je linkerhand, maar het landschap is zo ontzettend gaaf gevormd, en prachtig groen; Ik zei tegen Paulien; we hebben mazzel met het weer, want het is hier zo groen, het moet hier wel vaak regenen!

Onderweg halen we in het 1e plaatsje wat we tegen komen na 1,5 uur een kop koffie, en vervolgens rijden we weer door. Na nog diverse wegwerkzaamheden en wegversperringen bereiken we het plaatsje Te Kuiti, waar we stoppen om even de benen te strekken, en even wat te eten. We lopen de lange winkelstraat af, en ik merk dat het lopen niet heel soepel gaat; de grote blaar is nog groter geworden, en dat trekt de huid op mijn kuit op spanning, waardoor ik niet erg lekker loop, dus terwijl Paulien wat boodschapjes haalt loop ik terug richting de auto. Onderweg komen we een eettentje tegen waar we lunch bestellen. We krijgen per persoon een plateau vol, dus dat gaan we nooit op krijgen! We eten wat we willen, en gaan daarna verder met onze autorit.

Onderweg komen we nog door een dorpje waarvan ik nu de naam niet meer weet, waar Paulien even wil stoppen om een paar op shops te bezoeken, ik blijf in de auto omdat ik slecht loop, dus ik verken vast de route voor het laatste deel van onze trip van vandaag.

Rond kwart over drie arriveren we bij onze verblijf plaats van vandaag; een tiny house! Erg klein en erg compact, maar het heeft meer als menig andere locatie waar wij hebben verbleven! We besluiten alleen de nodige spullen uit e auto te halen en de definitieve ompak sessie voor de reis richting Nederland uit te stellen tot de laatste locatie, waar we morgen heen rijden en 2 nachten verblijven.

Het is loeiheet in het huisje dus we zetten de airco op volle toeren aan totdat de zon onder gaat; daarna is het prima vertoeven in het ienie minie huisje. Ik schrijf mijn blog onder genot van een glas rose, met op de achtergrond de serie "drive to survive" aan op Netflix.

We gaan zo plannen maken voor de laatste 3 dagen hier in Nieuw Zeeland! We hebben er nog steeds zin in, ook al komt het einde al weer rap in zicht.

1. Marja Hettelder:
    7 maart 2023
    Zo als iedere keer weer van jullie verhaal genoten.
  2. Ans en Jan:
    7 maart 2023
    Geniet nog maar van die laatste paar dagen…
  3. Anja en Paul:
    7 maart 2023
    Veel plezier op het laatste deel van jullie trip!
  4. Willemijn:
    7 maart 2023
    Ha samen, dat leest weer als een mooie mix van leuke dingen🤩 Jammer van het alarm en de blaar… Verder toch weer erg positief 🍀 Veel plezier nog de laatste dagen van jullie geweldige reis❣️Hier sneeuw vandaag🙈 dus geniet van het mooie weer! Warme groet 😘❤️
  5. Liesbeth Verheul:
    7 maart 2023
    Misschien toch maar eens langs een arts gaan om naar de blaar te laten kijken
  6. Mary:
    7 maart 2023
    Nog ff genieten en hoop dat het morgen beter gaat met lopen.
  7. Hennie en Patricia:
    7 maart 2023
    Weer een mooi verhaal om te lezen, en wederom prachtige plaatjes...Het einde is in zicht, wat gaat de tijd snel, geniet van de laatste dagen....
  8. Trees:
    7 maart 2023
    Wat zullen jullie moe zijn als thuis komt ,en dan ook nog de knutseldag pfff
    Floris als ik jou was ging ik toch maar even naar een dokter 👩‍⚕️ en geniet nog van jullie laatste dagen .prachtige foto’s weer .
  9. Bak Ria:
    7 maart 2023
    Ik heb weer genoten van jullie gr.Ria
  10. Joop Essers:
    8 maart 2023
    Soms lijkt het landschap echt op het Engelse. Prachtig weer en jammer van die blaar. wij zijn inmiddels bezig met de komende zondag. En ja, zo'n klein huisje is best knus. Groeten, Joop en Nellie