New York & San Francisco, Dag 4 en dag 5; 2 USA steden; een wereld van verschil!

27 augustus 2016 - San Francisco, California, Verenigde Staten

Vrijdagochtend waren we redelijk bijtijds wakker, dus alles ingepakt, snel een ontbijtje gescoord en daarna op weg naar het vliegveld.Dat was weer kansloze onderneming; want hoewel het verder prima werkt; de New Yorkse subway is niet berekend op mensen die reizen met bagage! wat een drama om je koffers door een poortje heen te krijgen zeg.

Bij de overstap op de trein naar airport Newark hebben we hulp gevraagd en gekregen. We moesten niet naar de New York treinen, maar naar de New Jerseytreinen; als je het weet dan is het makkelijk.Het was een leuk treinritje, en het opvallende aan deze trein was dat de rugleuning omgedraaid kan worden, zodat je nooit achteruit hoeft te rijden in de trein! Ik vond 't een simpele maar ingenieuze uitvinding!

Dit was onze afsluiting in New York, en het is ons zeer goed bevallen. Wat ons echt is opgevallen is hoe schoon het is ( $1000 boete bij "littering"zeg maar troep op de grond gooien) en hoe vriendelijk mensen je te woord staan als je iets aan ze vraagt.

Eenmaal op de airport aangekomen ging het allemaal vrij soepel omdat we een binnenlandse vlucht nemen naar San Francisco. Het is allemaal selfservice, tot en met de boardingpasses en de bagagelabels aan toe. Wel een handig systeem overigens! Eenmaal door de security begon het wachten. Hekaas hadden we 1,5  uur vertraging vanwege ingelast onderhoud aan één van de motoren. Balen, maar aan de andere kant heb ik liever dat de motor goed functioneerd als dat ik op tijd op m'n bestemming ben!! De vlucht verliep prima, en ook hier weer voldoende beenruimte en goede service! Toen we aankwamen waren we zo snel door de douane heen dat we nog moesten wachten op de koffers.

Daarna met de airtrain naar een soort metro; deze is hier veel beter berekend op mensen met bagage dan in NY, ruimer, makkelijk toegankelijk en comfortabel. In acht haltes bracht dit voertuig ons naar ons hotel; we stapten voor de deur uit. Het hotel is een heel duur en chique hotel geweest in de jaren 60 t/m 85, maar is nu wel vergane glorie. Ruime kamer met zeer hoog plafond, maar wel een behangetje op de muur uit de jaren 60, en de kamer heeft slechte verlichting en weinig functionerende stopcontacten. Wel is het bed super goed, en de liften hebben gouden deuren en zijn voorzien van aardbevingssensor.

Nadat we de bagage hadden gedropt besloten we richting het water te gaan waar Fisherman's Wharf zich bevind; een gebied met allemaal eettentjes en winkeltjes. We stapten uit de metro bij de pier, alleen bleek de pier te bestaan uit 49 pieren, dus we hebben een stevige wandeling gemaakt, voordat we bij de eettentjes waren.

Tijdens de wandeling passeerde ons ook een demonstratie met veel fietsers, waarvan een aantal naakt; Welkom in de States!

Uiteindelijk binnengestapt bij een joviale diner beetje surf style, en hier hebben we wat te eten besteld. Dit waren zulke grote porties dat we het niet op gekregen hebben; de Amerikanen hebben er minder moeite mee; ik zag sommigen zelfs 2 van die maaltijden naar binnen werken; echt niet normaal!  En dan er bij te bedenken dat het meeste eten hier bagger vet is, en het zwemt vaak ook nog in Gravy een soort jus. Het is dat of salades en fruit, maar een tussenweg is er haast niet te vinden.

Toen we klaar waren met eten waren we moe en rozig door de lange wandeling en onze voeten vonden het ook welletjes. Dus gevraagd wat de snelste manier was met het ov, en dat bleek een trammetje te zijn wat vlak bij ons hotel weer stopte; dus die hebben we tram zijn we ingegaan.

Voor we naar de kamer gingen, zijn we nog even bij de lokale Burger King langsgegaan voor een ijsje. Wat een droeftoeters werken daar zeg; daarnaast zag de toko er raar en vervallen uit; deur kapot en niet gemaakt; menuborden vielen half uit elkaar; overal gingen electradraden en het zag er verpauperd uit. We zitten dus in een wijk waar alles vergane glorie is blijkbaar, behalve het gebouw van de verenigde naties; dat ziet er wel erg mooi uit, zeker avonds.

Na deze intensieve dag zijn we snel een een heerlijke diepe slaap gevallen.De volgende ochtend waren we om 06.15 uur op. Eerst alles een beetje reorganiseren, en toen op pad voor een ontbijtje. Dat was nog een uitdaging, want in het deel van de stad waar wij zitten, daar zijn de winkels niet 24/7 open.

Daar komt bij dat we enorm veel zwerfers en andere droeftoeters tegenkwamen, waardoor je gelijk een stuk minder veilig voelt als in NY. Uiteindelijk een bakkertje gevonden wat wel open was, dus daar hebben we ontbeten.

Vervolgens was het tijd om naar de cable car te gaan. We stonden als 2e in de rij, en konden dus mooie foto's maken, ook van het wisselen van het spoor; dit doen ze met de hand op een draaischijf; erg leuk om te zien. Vervolgens de cable car ingestapt voor een ritje, en wat opvalt dat het behoorlijk veel hoogte overwint in diverse etappes. Ik gaf m'n ogen goed de kost en op een gegeven moment zag ik "Lombard street" vanaf de bovenkant, dus toen zijn we van de cable car gesprongen want dit smalle straatje met 13 haarspeldbochten stond ook op ons programma vandaag. Leuk om langs af te dalen en erg leuk om te zien hoe auto's deze slalom nemen.

Daarna zijn we nog even een stukje over Fishermans wharf gelopen voor we de tram terugnamen richting het centrum. Hier zijn we naar de "markthallen" geweest, erg leuk om te zien hoe ze hier met voedsel omgaan, en wat ze er allemaal verkopen!.

Na dit stukje cultuur gesnoven te hebben, zijn we op de bus gestapt voor een tochtje naar Treasure island (schateiland) via de Oakland Bay Bridge. Hier aangekomen gingen we naar een Fleamarket, waar we een paar leuke items hebben gescoord. Ook was er een soort tentoonstelling van allerlei verschillende sleurhutten, en er was een food truck festival; al met al een geslaagde middag, al duurde het wel erg lang voor er weer een bus kwam om ons van het verder verpauperde eiland af te halen.

Wat een verschil is deze stad met New York zeg; qua netheid, maar ook qua mentaliteti is het niet te vergelijken! Hier in San Fransisco lijkt t wel of het nietmand iets interresseert, Zwervers, stank, vuil op straat (behalve bij de cable car en fisherman's wharf, en ook het personeel in het ov is het een raar verhaal. Het is ons nu al 4x gebeurd dat we een kaartje willen kopen maar dat ze niet kunnen of willen wisselen van 10 dollar; pech voor hun want dan betaal ik gewoon niet; en wij zijn niet de enige! Wat een waardeloze mentaliteit is dat; en wat een verschil aan de andere kant van het land.

Na het schat zoeken op de vlooienmarkt, zijn we even uit gaan rusten voor dat we naar het honkballen zouden gaan.Ik wilde een honkbalwedstijd bezoeken in de USA, en doordat we New York voor San Francisco hebben geplant, kwam het zo uit dat de San Francisco Giants thuis spelen tegen de Atlanta Braves, terwijl wij er zijn.

Het is echt gaaf om mee te maken; wat een sfeer, wat een stadion en leuk om te zien! Wat bizar is zijn de prijzen die in het stadion berekend worden ( $11,75 voor een flesje van 25cl Heineken) Wat ons ook verbaasde is dat er gedurende de gehele wedstrijd ongelofelijke hoeveelheden eten werden aangevoerd; niet normaal wat we allemaal aan junkfood voorbij hebben zien komen!

De wedstrijd was leuk on te zien, de sfeer was gaaf om te proeven, alleen jammer dat de thuisploeg verloor (you can't win them all) want dan was de sfeer waarschijnlijk nog beter geweest. Na de wedstrijd weer de metro naar ons hotel gepakt, bij de Starbucks in het hotel nog even een cappuccino gescoord voordat ik me op dit verhaal ging storten. Morgen wordt het ook weer een leuke dag met veel te zien en te doen, dus tot het volgende reisverhaal!

1. Joop Essers:
    28 augustus 2016
    Dat was me het dagje wel . Jullie zullen wel moe zijn van al dat geloop. Veilig lijkt het mij daar zeker niet en trump gebruikt de moord op een moeder als reclame voor zijn campagne lezen we hier. het is dus echt zo....Amerikanen gaan over lijken. Maar ik lees wel dat er gelukkig ook veel moois en bijzonders is. Morgen veel plezier samen.
  2. Gerrie:
    28 augustus 2016
    Wat een leuk verhaal zeg ik heb er van genoten zo proef je toch een beetje hoe het daar gaat, je leeft je helemaal in, in jullie verhaal. Wat een geweldig avontuur moet dit zijn.
  3. Custers Paulien:
    28 augustus 2016
    Dank Joop & Gerrie voor de leuke reacties. Fijn dat ons reisblog jullie bevalt. We gaan jullie nog regelmatig "lastigvallen" met nieuwe verslagen en nieuwe foto's ;-)
  4. Ger Bitter:
    1 september 2016
    Hebben ze bij je hotel geen Airport shutlle ? Brengen je meestal gratis naar het vliegveld ,hoef je ook niet zo te sjouwen met je koffers ! (jongen verwacht wel een fooitje natuurlijk maar als je koffer zwaar was heeft ie dat wel verdiend toch ?)
  5. Custers Paulien:
    2 september 2016
    Was wellicht een optie geweest als e het hadden geweten Ger, maar we hebben het overleefd ;-)