Yosimite National Park, dag 8, hoe mooi de natuur kan zijn...

30 augustus 2016 - Yosemite National Park, California, Verenigde Staten

Vandaag gaan we voor de 2e keer naar één van de mooiste natuurparken van de U.S.A. Het Yosimite National Park.

We hebben zelf een ontbijtje gemaakt want we wilden bijtijds in het park zijn, want dan is het nog niet zo druk en ook een stukje koeler als je bijtijds bent. We noemen onszelf hier de "early birds"

Eenmaal aangekomen in het park, parkeerden we onze auto op ca. 1 km van de wandelroute af, en begonnen we met goede moed aan deze mooie trip. Al vrij snel na het begin moesten we gaan klimmen, dus we konden vol aan de bak. Een behoorlijk pittige wandeling, dus met de nodige rust- en drinkpauzes gingen we richtig het eerste uitzichtpunt; The Bridge. we hadden veel drinken mee, maar ondanks dat moesten we bij het eerste stoppunt nog extra drinkwater tappen, want daarna zou er onderweg niets meer te drinken zijn als je het niet bij je had.

Inmiddels hadden we Karen ontmoet, een gezellige vrouw uit New York, die dezelfde wandeling maakte als wij, dus we liepen met elkaar op, we hielpen elkaar met foto's maken en we kletsten onderweg heel wat af. Het was daardoor een nog leukere wandeling in de prachtige natuur van dit park.

Onderweg kwamen we gigantische Secoia bomen tegen. Deze boom past wel bij de Amerikanen; ze zijn groot, groter, grootst  (in lengte en omvang) en de meeste zijn behoorlijk rechtlijnig ;-). Deze boom is typisch voor Californië, en past ook heel goed in het beeld van de natuur zoals die hier is.

Verder kwamen we onderweg ook veel eekhoorns tegen, maar ook herten, vogels en een racoon. Wat op zich wel jammer is, maar heel begrijpelijk met 3 miljoen bezoekers per jaar dat de dieren bijna allemaal niet schuw meer zijn voor mensen. Ze bedelen soms zelfs voor eten, en als je zelf aan het eten bent, wordt je belaagd door met name eekhoorns. Dat schijnt ook voor te komen met beren, al hebben wij zelf in het park geen beren gezien, maar ze zijn er wel degelijk, en dus zijn er in het park goede containerbakken waar je je eten in kan opslaan. Je moet zelfs je auto leeghalen, want als beren eten ruiken, slopen ze alles wat op hun pad komt. Ik dacht eerst nog; wat overdreven, maar de gastvrouw van de bed & breakfast vertelde dat ze vorig jaar oog in oog had gestaan met een beer op hun terrein, en dat de beer de schuur waar eten lag compleet verwoestte. Oppassen dus voor beren; de rest eet zo ongeveer uit je hand. Wel goed om mooie foto's te kunnen maken natuurlijk.

Vervolgens zijn we doorgegaan naar het volgende punt, en toen we dat bereikt hadden, en mooie foto's van de waterval hadden gemaakt, zijn we na te hebben uitgerust, weer afgedaald naar beneden. Eenmaal beneden hebben we de auto opgehaald en zijn naar Yosimite Lodge gereden, waar de bustours vertrekken.

Om bij te komen van de wandeling, maar om geen tijd te verspillen en toch iets te zien, besloten we een uur durende bustocht te doen door het park; 3 voordelen: we konden zitten, we konden van alles bekijken en de bus had airco. 3 vliegen in één klap dus.

Na de bustocht hebben we heerlijk geluncht in het Lodge restaurant, om vervolgens met de auto te vertrekken naar Glacier point. Dit is een "must see" in het park; een uitkijkpunt waar je nagenoeg alle belangrijke bezienswaardigheden kan bekijken, op een hoogte van 7200 ft ( ca, 2400 meter). Om daar te komen was het nog wel even 1 1/2 uur rijden, over een mooie maar behoorlijk bochtige en smalle weg. Onderweg kom je ook nog Washburn point tegen, wat ook een prachtig uitkijkpunt is met fantastische uitzichten!

Geloof me; het uitzicht was de rit meer dan waard! We konden alles goed bekijken, zoals El Capitan, Half Dome, en ook de watervallen Nevada Fall en Vernall Fall. Het was grappig om te zien dat we nu de waterval van veraf bekeken, en exact konden zien waar we vanmorgen gelopen hadden. We hebben echt super genoten van het park, de dieren, de watervallen en alle mooie uitzichten. Alleen de rit er naar toe is al prachtig en genieten en dito op de terugweg.

Yosimite National park heeft op ons een onuitwisbare indruk achergelaten.

Daar komt natuurlijk bij dat we prachtig weer hebben; wellicht nog iets TE warm, maar dan vluchten we gewoon even de airco in, of we nemen een lekker koud ijsje, milkshake of biertje.

Nadat we weer naar de bed & breakfast waren gereden hebben we na een zalige douchebeurt een eenvoudige maaltijd (geroosterd broodje en een yoghurtje) genomen. zeker geen ramp, want vanmiddag hadden we al een halve gebraden kip verorberd, dus we kwamen niets te kort. Niet lang na het eten zijn we  lekker gaan slapen.

Het was een zware en inspannende dag vandaag, maar wel één om niet te vergeten! Morgen rijden we vanuit Mariposa naar San Luis Obispo via Fresno.

Daarvan krijgen jullie morgen weer een reisverslag.

1. Frank:
    1 september 2016
    Pas maar op voor de beren, het kan zo maar dat er een g**le beer tussen zit.
    Leuke verhalen, veel belevenissen, ga zo door. Goed bezig !

Groetjes, Frank & Anita.
  2. Chantal:
    1 september 2016
    Wauw...wat een prachtig park, zeg. Bedankt voor het delen van die mooie foto's (was een goed besluit ... een nieuwe camera) ze zijn echt prachtig!
    Enne...die auto is wel wat anders als jullie koekblikje, haha. Daar kun je best aan wennen ;-)
  3. Ger Bitter:
    1 september 2016
    Erg herkenbaar ,Mooi park ,Het gene wat ik me nog kan herinneren is vanaf Glacier point de diepte in kijken en dan bovenop de cabins honderden meters onder je te kijken ,Te lang geleden ,Moeten echt weer een keer terug
  4. Custers Paulien:
    2 september 2016
    De auto kunnen zijn we al gewend Chantal; ik probeer al met een coupon of ze 'm gratis overvliegen na 19 dagen huren hihi.
    Ik zou zeker terug gaan Ger als je de kans hebt; het is echt mooi daar!