Dag 12 Dunedin - Twizel

20 februari 2023 - Twizel, Nieuw-Zeeland

Vandaag heerlijk relaxt opgestaan, en na een lekker ontbijt vertrokken we na onze (van oorsprong) Zuid Afrikaanse gastvrouw gedag te hebben gezegd richting Twizel. We hebben aardig wat bezienswaardigheden onderweg, dus we gaan zien of we dat redden qua tijd.

De eerste stop is na ongeveer een half uurtje, Shag point lookout. Dit is een plek waar veel zeehonden zitten. We konden het eerst niet goed vinden, maar na wat rondvragen bleken we nog verder door te moeten rijden over een onverharde weg, dus zo gezegd zo gedaan, en we werden rijkelijk beloond; wat is het hier mooi aan de kust, en wat zien we veel zeehonden! We maken de nodige foto's, helaas is ook hier de drone niet toegestaan, maar daarover later meer.

We vervolgen onze weg en ik begin 'm langzaamaan een beetje te knijpen; we hebben nog voor minder dan 90 kilometer brandstof in onze bolide en we zoeken dus een tankstation, bij voorkeur een bemande, waar we met cash kunnen betalen. De pompen waar je met kaart kan betalen, daar werkt onze pas niet, terwijl ik met dezelfde pas wel gewoon geld kan pinnen bij een ATM. Uiteindelijk vinden we in Hampden een kleine pomp, die ook met kaart betalen is, maar er is wel een winkeltje bij, en de vrouw van de winkel is zo vriendelijk om ons te helpen. Zij pint voor ons en wij betalen haar cash terug! Er zijn nog vriendelijke mensen op deze wereld. Ze begreep het volledig, en naar het schijnt hebben vooral Japanners, Amerikanen en nu dus ook wij er last van dat de card niet pakt bij de benzine pompen, maar wel bij de ATM... Dus vanaf nu maar iets eerder op zoek naar een bemande benzinepomp want cash hebben we genoeg mee. Eenmaal onze tank weer gevuld kunnen we weer verder met onze trip.

We rijden lang Katiki Beach, wat er mooi uitziet, maar we besluiten om door te rijden naar de volgende bezienswaardigheid, omdat daar ook toiletten en een cafe bij zijn, dus daar kunnen we ff naar het toilet en een lekkere cappuccino scoren. Dat doen we bij Moeraki boulders en Moeraki beach. Wat een prachtige omgeving is het hier zeg! Mooi breed strand omdat het eb is, en de eigenlijke attractie een soort stenen bollen die in het zand verzonken zijn wordt bekeken en gefotografeerd.

Na de Moeraki Boulders rijden we verder in de richting van Twizel, en we komen onderweg een Berry farm tegen. Dit had ik al vooraf uitgezocht omdat de vakantie van Paulien niet compleet is zonder een aardbeien stalletje. We vonden het redelijk snel, en het was er behoorlijk druk; de plukkers konden de verkoop nauwelijks aan dus we moesten even wachten, maar dan heb je ook wat! een grote doos van ruim 1 kilo grote, zoete aardbeien, voor maar liefst NZD 25, dat is omgerekend 14,60 euro, dus niet goedkoop zullen we maar zeggen, maar vooruit we zijn op vakantie, dus we nemen 1 doos mee. Dan maar een keertje minder uit eten ;-)

Onderweg komen we ook nog langs het plaatsje Duntroon, wat op zich niets voorstelt, maar er is een café/restaurantje "the flying pig" waar we besluiten even te lunchen. Heerlijk in de buitenlucht want ook vandaag boffen we wederom met prachtig weer! Aan de overkant van het restaurant ligt een geocache, dus die besluit ik even te zoeken, en deze was snel gevonden en gelogd.

Na de lunch rijden we verder in de richting van Twizel. Onderweg komen we nog een aantal dammen tegen waarmee elektriciteit wordt opgewekt, we stoppen bij 2 van de 3 om wat plaatjes te schieten en rijden dan weer door.

Onderweg stop ik ook nog een keer langs de kant van de weg om even snel wat opnames met de drone te maken. Dit doe ik maar hier, want bij de meeste plaatsen is wel een vliegveld of helicopter platform, en binnen 4 kilometer daarvan mag je niet met de drone vliegen.

Na de opname rijden we door naar de Clay cliffs, een mooi gevormde serie rotsen. De weg er naar toe is belabberd; 12 kilometer over onverharde gravel wegen vol met kuilen en stenen; maar we zetten door, en als we er zijn hebben we er geen spijt van; dit ziet er prachtig uit!  Na de Cliff Clays besluiten we naar de overnachtingsplek van vannacht te rijden, Kowai cottage in Twizel. Deze heb ik speciaal geboekt, want ik wilde hier eigenlijk een huis met een glazen dak, zodat we de sterren vanuit huis konden zien, echter die was zo populair dat deze 3/4 jaar geleden al volgeboekt waren. Daarom deze cottage want deze heeft een raam in het dak van de slaapkamer, dus we kunnen vanuit bed naar de sterren ( en hopelijk ook de Aurora Australis) kijken.

De cottage is verder van alle gemakken voorzien, mooi compact en smaakvol ingericht! Wij vermaken ons hier wel, en kiezen er morgen voor om pas om een uur of tien te vertrekken.

Na aankomst heeft Paulien even een was gedraaid en opgehangen; ik ben vast bezig geweest om de foto's en video's te uploaden. Het is al snel etenstijd, dus we rijden naar het dorpje om daar ergens te eten. Paulien had een heerlijke vis: tong, en ik had een voortreffelijke rumpsteak! Na het eten gaan we weer terug naar de cottage, waar ik de stoute schoenen nog even aantrek en hier nog even met de drone de lucht in ga om wat opnames te maken. Ik ben net boven de bomengrens uit als ik in de app een waarschuwing krijg dat er een vliegveld in de buurt is, ik klik op oké, maak snel mijn rondje af en vlieg de drone snel weer terug naar beneden. Het is dus toch niet zo makkelijk als gedacht om hier met de drone te vliegen; of er zijn vliegvelden, of het waait te hard, of er zijn te veel mensen, en dan mag je ook niet met de drone vliegen, tenzij je van iedereen toestemming hebt; dat is geen doen, dus dan blijft de drone ingepakt. De opnames geven wel een mooie indruk van hoe mooi de omgeving hier is; dus die heb ik ook geplaatst bij video's.\

Morgen rijden we naar Ashburton, een rit van 200 kilometer, dus we doen morgen relaxt en op ons dooie gemak! Dat is voor ons ook vakantie!

1. Monika Geutjes:
    20 februari 2023
    Scheerapparaat vergeten?oh wacht...je hebt vakantie 🤣🤣🤣😉💋mooi verhaal. Weer...dus nu zuiden op de Aarbeien
  2. Floris:
    20 februari 2023
    Yep vakantie is minder scheren! maar ik heb de kapvergunning binnen, dus morgen gaat het er weer af!
  3. Christien:
    20 februari 2023
    Het hoort helemaal bij het begin van mijn dag...reisverhaal van Floris en Paulien binnen... dan eerst koffie pakken en lekker even lezen.
    Gedaan, iedere keer is het weer genieten van jullie avonturen.
    Nu kan ook mijn dag beginnen ;-)
    Oant moarn!
  4. Floris:
    20 februari 2023
    Oant moarn! Fijn dat onze reisverslagen zo goed in je ochtend ritueel passen!
  5. Joop Essers:
    20 februari 2023
    Nou, dat was weer mooi. Wat raar met dat pasje he, maar dat weten ze daar ook gelukkig en word je correct geholpen. Wat zien jullie veel projecten die we hier niet hebben. Prachtig. Ik dacht er is zoveel ruimte en toch nog zo veel plaatsen waar je de drone niet mag gebruiken. Maar zal wel nodig zijn. Wij gaan intussen verder met het oppassen op onze kleindochter Lott en genieten van haar. Is ook mooi. Veel plezier en volgende maand zien we elkaar weer, Groeten Joop en Nellie.
  6. Floris:
    20 februari 2023
    Het is echt een prachtig land, met soms wat vreemde gewaarwordingen, zoals het tanken met de card. Maar goed we weten het nu dus we gaan bij een halve tank al uitkijken naar bemande tankstations ;-) Geniet van jullie kleindochter! En tot volgende maand! Groetjes Floris en Paulien
  7. Liesbeth Verheul:
    20 februari 2023
    Leuke (normale) dag hebben jullie gehad.
  8. Floris:
    Ja was weer een leuke dag! we genieten volop! Groetjes Paulien en Floris
  9. Ans en Jan:
    20 februari 2023
    Leuk verslag en wat een prachtige foto’s. Weet je ook hoe die stenen daar terecht zijn gekomen?
  10. Floris:
    20 februari 2023
    Het schijnt dat deze keien uit de duinen komen, en deze vorm hebben door het polijsten van het zeewater; ze zouden al 60 miljoen jaar oud zijn; en toen zijn ontstaan op de zeebodem toen kalkzouten zich geleidelijk ophoopten rond een harde kern...
  11. Ans en Jan:
    20 februari 2023
    Prachtig wat de natuur af en toe kan doen, zag er apart uit… genieten nog maar….en mocht je leuk koelkast magneetje tegenkomen dan hou ik me aanbevolen😁😁
  12. Trees:
    20 februari 2023
    Prachtige foto’s weer ,en Paulien waren de aardbeien 🍓 lekker ?
    En gelukkig is mijn vraag over die grote keien beantwoord.
    Gr en tot morgen 👋
  13. Floris:
    21 februari 2023
    Ja Trees, de aardbeien zijn heerlijk! Echt genieten!
  14. Marjan:
    20 februari 2023
    weer een prachtig dag verslag ,wat zullen jullie geniet en stikum geniet ik mee gr marjan
  15. Floris:
    21 februari 2023
    Dank! Genieten doen we zeker, en ook van de reacties op onze blog! Leuk dat je er ook zo van geniet! Groetjes Floris en Paulien
  16. Anja en Paul:
    21 februari 2023
    Leuk om te lezen weer, en wat een verschil in temperatuur! Mooie foto's.
  17. Floris:
    22 februari 2023
    Idd een groot verschil, gisteren 33 vandaag 13 tot 17 graden.... Dank voor het compliment