Dag 14: Ashburton - Kaikoura

22 februari 2023 - Kaikoura, Nieuw-Zeeland

Vandaag bijtijds de wekker gezet, want we moest1en nog 3,5 tot 4 uur rijden en ook op tijd in Kaikoura zijn voor de wildlife boat tour om o.a. walvissen en dolfijnen te spotten die we geboekt hebben voor vanmiddag. Zoals gisteren al voorspeld werd is het weer compleet omgeslagen, en regent het voortdurend, en ook de temperatuur is fors gedaald, van 33 naar 13 graden toen we wegreden, en uiteindelijk zouden we vandaag de 17 graden aantikken. We hebben dus de lange broeken en truien tevoorschijn getrokken.

Na een uurtje of twee onderweg te zijn, heb ik zin in een kop koffie, dus we stoppen even voor een korte pauze. Als ik tijdens de pauze op de telefoon kijk zie ik dat de wildlife tour is afgelast vanwege het slechte weer ( hoge golven) We balen enorm! Maar aan de andere kant, op een boot zitten met ruige zee is ook niet ons ding, dus wellicht is het maar beter dat de tour is afgelast. We hadden 2 dagen in dit plaatsje geboekt, want ook de zonsopkomsten en zonsondergangen zijn hier schitterend, die staan in de top 5 van mooiste locaties ter wereld! Moeten er alleen geen dikke wolken voor zitten zoals voorspeld is voor de komende drie dagen. Alles waarvoor we naar dit plaatsje toegingen valt letterlijk in het water door het slechte weer.

Onderweg besluiten we een extra stop in te lassen voor een lekkere bak koffie en wat te eten. We merken steeds meer van de onderbezetting in de horeca, en we moeten lang wachten tot we aan de beurt zijn, op zich niet erg want we hebben toch geen haast meer. Na de koffie zoek ik eerst nog even een geocache die aan de overkant van de straat verstopt ligt.

Langzaamaan zetten we toch koers richting Kaikoura ( deze plaatsnaam is bedacht door een Maori; hij was een reiziger en kwam in dit vissersdorpje en hij noemde het Kai (Eet) koura ( rivierkreeft) De Maorinaam heeft het plaatsje altijd behouden.

Onderweg maken we nog wel wat foto's want zelfs in de regen en laaghangende wolken blijft dit land prachtig!

Als we aankomen is het een drukte van belang van toeristen die allemaal met hun ziel onder de arm lopen.... De wildlife tours gaan allemaal niet door... Er is veel horeca langs de boulevard, maar meer dan de helft is dicht. De andere helft is open, maar zwaar onderbemand, dus korter open en geen volledige menukaart. We vinden nog net een plekje in een eetcafé, waar ik een kant en klare sandwich neem en Paulien een soort kruising tussen een saucijzenbroodje en een worstenbroodje. We lopen vervolgens in de stromende regen de boulevard af, voordat we een paar boodschapjes halen en ons verblijf voor de komende twee! nachten opzoeken; we hebben dit keer pech want we verblijven op de eerste etage; alle bagage moet omhoog gesleept worden.

De weersvoorspelling wordt er niet beter op voor de komende twee dagen; het blijft regenen, heel veel regenen! De walvistour zal dus morgen ook niet doorgaan; we hebben nog even overwogen om met een vliegtuigje de walvissen te gaan spotten, maar met dit slechte weer zie ik dat ook niet echt zitten. Dan kijk ik liever later in de vakantie of er nog mogelijkheden zijn voor een mooie excursie of iets dergelijks.

Waarschijnlijk worden de komende 2 dagen dus luieren, Netflix kijken en spelletjes doen.

Morgen zal ik dus ook geen verslag maken, want er valt weinig spannends te vertellen denk ik.

1. Willemijn:
    22 februari 2023
    Ha samen, wat jammer van het slechte weer en dat daardoor de wildlife excursie niet doorgaat…. Misschien valt het mee en lukt de excursie morgen wel🍀 Wel weer mooie foto’s en wat leuk die bar? met chocolade vormen❣️❣️ Liefs vanuit Bussum 😘
  2. Marjan:
    22 februari 2023
    tog een mooi verslag maar na regen komt zonneschijn nog veel plezier gr marjan
  3. Christien:
    22 februari 2023
    Hé jammer van die regen! Hoop voor jullie dat het gauw beter weer wordt.
    Kaikoura ken ik uit de boeken van oa Sarah Lark, bijzonder om daar dan ook echt te zijn!
  4. Yvonne:
    Ff bij komen dan maar 😘
  5. Monika Geutjes:
    22 februari 2023
    Idd jammer voor het weer en de afgelaste Tour maar gaat vast nog wat leuks op je reisje tegenkomen!!
    Nog veel plezier samen..💋👍
  6. Ans en Jan:
    22 februari 2023
    Jammer van het slechte weer maar daar kan niemand wat aan doen. Toch weer een heel verhaal. Geniet maar van het luieren dat is ook af en toe fijn….
  7. Anja:
    Jammer van het weer ☔️
    Ik hoop voor jullie dat het weer snel weer opknapt
  8. Joop Essers:
    22 februari 2023
    Slechter weer, ja, dat is maar heel weinig erg want de fotis zijn mooi hoor. Die zonsopgang komt er wel weer en zal zeker mooi zijn. Dus blijf er samen fijn van genieten. Groeten van Joop en Nellie
  9. Mary:
    22 februari 2023
    Toch nog prachtige plaatjes,na regen komt zonneschijn ☀️en geniet van de rust.
  10. Trees Spoelstra:
    22 februari 2023
    Heel jammer van jullie laatste dagen en de walvis tour ,maar veiligheid is alles toch .toch nog hele mooie foto’s ,verder nog veel plezier .