Dag 15; Kaikoura - Mapea

23 februari 2023 - Mapua, Nieuw-Zeeland

Ik zou eigenlijk geen verslag schrijven vandaag, maar soms lopen dingen anders als je vooraf had gepland.

Gisteren avond hebben we besloten dat we niet een hele dag in de regen gaan af zitten wachten in onze hotelkamer tot we weer kunnen verder reizen.

We hebben uitgezocht dat het weer in de buurt van Nelson, wat onze volgende bestemming is veel beter is als in Kaikoura. We kijken of we nog ergens betaalbare slaapruimte kunnen boeken. Dat lukt niet in Nelson, maar wel in Mapea, een plaatsje op ca 28 km van Nelson. Deze boeken we, zodat we weg kunnen uit Kaikoura met het super slechte weer; we zijn vannacht zelfs wakker geworden van de regen zo hard ging het tekeer...

We staan wel relaxt op, en ontbijten eerst op ons gemakkie, voordat we gaan inpakken en uitchecken. Eerst nog even contact gehad met Jan om alle belangrijke zaken van o.a.de KerstdorpClub door te nemen, en toen gingen we onderweg naar mooier weer!

De rit verloopt redelijk soepel, en omdat we een groot deel achter een camper zitten, is de snelheid ook laag, en mijn bijrijder heel blij; als ik maar even te hard rij volgens haar ( en dat zegt niets over de snelheid die gereden mag worden) noemt ze me gelijk Niki, naar de racelegende Niki Lauda hihi. Ook zijn er veel werken aan de weg waar je maar 30 km per uur mag en dat kan op veel goedkeuring rekenen aan de linkerkant van de auto, ik denk er het mijne van, maar ik heb vakantie en laat die niet verpesten door wat wegwerkzaamheden.

Tegen het middaguur komen we aan in Blenheim, waar we de auto parkeren bij de supermarkt, daar even een boodschap doen, en vervolgens even een rondje maken in deze leuke stad. Het weer is hier al een stuk beter, en we zien hier in ieder geval af en toe weer blauwe lucht. We genieten van een lekkere lunch ( Fish & Chips) en rijden daarna vervolgens door Richting Nelson. Onderweg komen we nog langs Pelorus bridge waar een waterval is, maar als Paulien op het infobord kijkt, blijkt het een zware trip van 4 uur, en die tijd hebben we niet, dus rijden we door naar onze volgende reisbestemming; het strand van Tahuanui; dit is een mooi strand wat vlakbij Nelson ligt. Als we er langs rijden ziet het er al goed uit, zeker omdat bij de bergen aan de overkant een regenfront hangt! Dat geeft mooie foto's!! Na een strandwandeling gaan we terug richting de auto, en scoren we nog even een lekker ijsje bij de vriendelijke dame van de ijscokar. als het ijsje op is zetten we koers richting Mapea, waar we gaan slapen vanavond in een mooie B&B.

Eenmaal aangekomen eerst het nieuws bekijken. Het blijkt momenteel niet goed te gaan met de bootovertochten van Picton naar Wellington, zo vernemen we van de tante van Paulien. Van de 6 boten varen er momenteel maar 1 of 2 dus dat geeft problemen. Daarnaast hebben ze vandaag en morgen de passagiersboten uit de vaart gehaald wegens hoge golven; dus dan is het echt wel rotweer.... We hopen er maar het beste van en dat onze boot maandagochtend wel op tijd vertrekt.

Daarna lekker een glas rosé en een broodje genomen, en vervolgens zijn we gaan uitzoeken wat we morgen gaan doen, want deze dag zouden we eigenlijk deze kant pas op rijden, dus we hebben hier als het ware een bonusdag. We hebben geen zin om in het plaatsje Nelson rond te gaan toeren; we besluiten vrij snel dat we morgen een mooie tocht gaan maken richting Takaka (aan de buitenrand van het Abel Tasmanpark, waar we zondag al een trip gepland hebben staan.

Maar nu eerst even lekker een filmpje kijken op Netflix, en genieten van alles wat onze B&B te bieden heeft!

Tot morgen!

1. Mary:
    23 februari 2023
    Toch nog genoten en weer prachtige foto’s.
  2. Marjan:
    23 februari 2023
    Genoten van jullie bonus blog veel plezier nog verder gr marjan
  3. Monika Geutjes:
    23 februari 2023
    Fijn dat het allemaal nog leuk geworden is en ja die"linker" kant moet maar gaan wennen van het mooie ritje😉😂💋❤️
  4. Willemijn:
    23 februari 2023
    Goede actie om verderop te gaan😃👍🏻 De overtocht duurt nog een paar dagen…wellicht is het tegen die tijd beter🍀 In de tussentijd lekker genieten van al het moois wat de reis jullie te bieden heeft❤️😘
  5. Ans en Jan:
    23 februari 2023
    Genieten van alles wat op jullie pad komt, groot gelijk…
  6. Trees:
    23 februari 2023
    Toch fijn dat je ons op de hoogte houd en mooie foto’s laat zien dank daarvoor .
  7. Kees en Franca:
    23 februari 2023
    Floris en Paulien leuk om jullie te volgen Met mooie foto's en een leuk reisverslag. Veel plezier verder op jullie reis.
  8. Floris:
    25 februari 2023
    Dank jullie wel, en de groetjes daar! Floris & Paulien
  9. Anja en Paul:
    24 februari 2023
    Altijd goed om het betere weer op te zoeken. Hoop dat jullie je reis op tijd kunnen vervolgen en de zee niet te ruw is op jullie overtocht. Goede reis maar weer.
  10. Floris:
    25 februari 2023
    Het weer is nu al een stuk beter dan de afgelopen dagen, dus we duimen dat onze overtocht door kan gaan! Groetjes Floris & Paulien