Dag 17: Mapea - Kaiteriteri

25 februari 2023 - Kaiteriteri, Nieuw-Zeeland

We beginnen de dag relaxt want we hoeven vandaag niet zulke grote afstanden te rijden als de laatste dagen.

Na ons ochtendritueel bellen we nog even met Nederland; Paulien wil even contact met haar vader en Ans. Dat bellen doen we via What's app videobellen, dat is veel goedkoper als via een normaal telefoonnummer. Na een gezellig telefoongesprek gaan we uitchecken.

Het weer belooft vandaag weer prachtig te worden, dus wij zijn echte bofbipsen!

We beginnen onze dag met een kort ritje naar Mapua Wharf. Een mooie stek waar we nog niet geweest waren. Wat is het hier gezellig! Het ademt hier rust en gezelligheid, met allemaal leuke winkeltjes, gezellige terrasjes, leuke mensen en sfeervolle beelden in de omgeving! We besluiten hier wat te gaan drinken en gelijk even een sanitaire stop te maken. De serveerster blijkt 1/2 Belgische te zijn, maar al sinds haar 4e jaar hier te wonen, maar doet haar best om ons in het Nederlands e.e.a. te vertellen en tips van de omgeving te geven! Zo leuk en attent! We lopen een rondje over de werf, we kijken in de leuke winkeltjes, en we schieten wat plaatjes van de mooie uitzichten!

Nadat we klaar zijn bij de werf ga ik nog even een cache zoeken. Deze heb ik wel gevonden, maar helaas had je een magneet nodig om de cache te loggen, dus ik moest deze cache toch aan me voorbij laten gaan. Jammer maar er komt wel weer een andere op ons pad.

We rijden verder in de richting van Kaiteriteri, wat onze verblijfplaats is voor vanavond, maar eerst komen we nog in Motueka, waar we een prachtige wandeling maken over een soort landtong wat tevens een soort van strand is, waar Paulien graag wilde wandelen om "schatten" te zoeken langs het strand. Daar geniet ze echt van, mooie schelpen zoeken en wat het strand nog meer te bieden heeft. Ik geniet vooral van het uitzicht en de mooie omgeving. We lopen een heerlijk stuk want het is weer heerlijk weer, dus we genieten er echt van.  Na de wandeling gaan we terug naar de auto en rijden naar het tankstation om te tanken, en daarna gaan we nog even een boodschapje doen, voordat we richting Kaiteriteri rijden.

Kaiteriteri is een heel klein plaatsje maar met een prachtig strand en een geweldig uitzicht. We besluiten hier op een terrasje genietend van het uitzicht over zee te gaan lunchen. Het is heerlijk en het uitzicht is fenomenaal! En dit is ook de plaats waar we op moeten stappen; dat belooft veel goeds voor de dag van morgen. We gaan na de lunch nog een stukje de berg langs de kust verkennen, want er is in de buurt nog een rots die we zeker moeten gaan bekijken. De rots ligt in het blauwgroen gekleurde water van het Abel Tasmanpark, en het heet the split Apple rock. We rijden er heen via een smalle bergweg, en als we daar aankomen moeten we nog een stuk lopen. We lopen eerst de verkeerde kant op waardoor we weer een behoorlijk stuk terug moeten lopen over de bergweg; maar uiteindelijk vinden we het juiste wandelpad; nou ja, wandelpad; het is meer een berghelling die we moeten afdalen met hier en daar een trap voor de steile stukken. Dat wordt wat op de terugweg .... Maar goed we zetten toch door!  Als we beneden aankomen blijkt dat het strand door het tij eigenlijk niet begaanbaar is. Paulien doet toch nog een dappere poging, maar helaas er is niet doorheen te komen zonder helemaal nat te worden, daarom nemen we genoegen met het uitzicht wat we nu hebben; mooi strand met groen om ons heen en dan de blauwgroene kleur van de zee met in de zee die rots die op een gesplitste appel lijkt ( althans als je er vanuit de juiste hoek naar kan kijken). Wij besluiten daar de foto's te nemen van zoals het daar is en de echt mooie foto's van internet te halen voor het complete beeld. Dan begint de zeer pittige weg terug naar boven; we moeten het in een paar etappes doen, maar we zijn trots dat het ons lukt om weer boven te komen, met de tong op onze hielen en het zweet op de rug zijn we terug geklommen de berg op. Na dit "grote avontuur" zoals wij het altijd noemen, besluiten we naar onze B&B te rijden om even lekker te douchen en uit te rusten, en daarna de plannen te maken voor de dag van morgen.

Morgen gaan we een dag naar Abel Tasmanpark en we moeten proviand regelen en alles wat we onderweg nodig hebben zoals genoeg zonnebrandcrème, pet, enz.  We varen 's morgens eerst een stuk; daarna gaan we een mooie wandeling maken door het Abel Tasmanpark en worden we aan het eind weer opgepikt door een boottaxi. Vervolgens rijden we als we terug zijn door naar Picton, waar we de volgende dag hopen de boot te kunnen halen.

Morgen dus zeker geen blog want daar is morgen echt geen tijd voor, die volgt overmorgen weer! Als het goed is zijn we dan aangekomen op het Noordereiland!

1. Liesbeth Verheul:
    Mooie fotos weer
  2. Frank:
    25 februari 2023
    Mooie dag weer. Als ik me niet vergis, was die boottaxi die wij hadden van en naar het Abel Tasmanpark een soort raket. Niet normaal hoe hard dat ding over het water vloog. Veel plezier daar, is een pracht van een gebied !!
  3. Christien:
    Super!
  4. Willemijn:
    25 februari 2023
    Ha samen, steeds weer heerlijk om jullie verhalen te lezen🤩 En natuurlijk genieten van de bijbehorende foto’s 🍀 Mooie dag in het vooruitzicht 😃👍🏻 Dikke knuf 😘
  5. Sjuul Bosma:
    25 februari 2023
    Alweer een mooie zonnige dag met prachtfoto’s! Hoe hebben jullie dat zo knap geregeld? Het regent hier in Wellington, maar als jullie op Maandag aankomen schijnt de zon natuurlijk! Op naar Abel Tasman Park, wat heel mooi is. Moest even lachen dat je zonnebrandcrème en een pet mee ging nemen (een pet is een huisdier in het Engels) 😂 en dat kwam het eerst bij me op.
  6. Mary:
    25 februari 2023
    Prachtige foto’s en weer genoten van het verhaal.
  7. Ans en Jan:
    25 februari 2023
    Mooie foto’s van een geweldige natuur, genieten doen jullie zeker…
  8. Floris:
    27 februari 2023
    ja het is echt top hier!
  9. Anja en Paul:
    25 februari 2023
    Wat een schitterende natuur! Het is daar alsof je van het ene national park in het andere komt.
  10. Floris:
    27 februari 2023
    Zo voelt het ook hoor; het is hier zo mooi!
  11. Trees Spoelstra:
    26 februari 2023
    Super weer gisteren vergeten te lezen ,dus nu vanuit mijn luie stoel.
  12. Floris:
    27 februari 2023
    gelukkig kan je de blog lezen op een moment dat het jou uitkomt ;-)
  13. Joop Essers:
    26 februari 2023
    Wat zien jullie toch veel en zo mooi. die foto's verlekkeren wel. Is de storm aan de andere kant al verdwenen? We zien elkaar weer op de knutseldag. Groeten, Joop en Nellie
  14. Floris:
    27 februari 2023
    Hoi Joop en Nellie; de cyclone is weg. Er zijn nog wel 2 andere orkanen onderweg die Nieuw Zeeland aan zouden kunnen doen; maar ze geven daar nu nog geen uitslag over....dat wachten we dus maar af; groetjes!