Dag 21: Wellington

1 maart 2023 - Wellington, Nieuw-Zeeland

Vanmorgen heeft onze tante Julie, of tante Sjuul zoals ze in Nederland genoemd wordt, ons afgezet boven bij de cablecar, zodat wij de cablecar naar beneden kunnen nemen en uitkomen in het centrum van Wellington.

We gaan vandaag een dagje in Wellington doorbrengen. we beginnen onze dag met een wandeling vanaf de cablecar naar het parlementsgebouw van New Zealand, ook wel the Beehive (Beijenkorf) genoemd. daarnaast is een ander deel van het parlementsgebouw, en daarnaast is de nationale bibliotheek. Mooi om te zien en alles is hier erg verzorgd aangelegd; zo ook het park om de parlementsgebouwen heen.

Wellington is een totaal andere stad dan bijvoorbeeld Christchurch; daar is bijna alles laagbouw. Hier is alles een stuk hoger en veelal moderne gebouwen die net geen wolkenkrabbers zijn ( dat mag niet vanwege de kans op aardbevingen), maar deze hoge gebouwen springen wel uit de toom bij sommige oude gebouwen zoals het railwaystation, De nationale bibliotheek en de Old St. Paul.

Nadat we dit bekeken en wat foto's genomen hadden, gingen we op zoek naar de old st. Paul. Dat is een klein kerkje, geheel van hout, met mooie glas in lood ramen. Normaal steken we in een kerk altijd een kaarsje op, maar dat mag hier niet omdat de kerk geheel van hout is.  Wat een mooi en lief kerkje is dit zeg! We maken een paar mooie foto's en gaan vervolgens verder met onze wandeling richting de haven.

Bij de haven zien we vlak langs de kant een grote stingray (pijlstaartrog) en hij zwemt dicht bij de oppervlakte dus we kunnen 'm redelijk goed fotograferen.

Het is mooi weer dus we besluiten een terrasje te pakken voor een cappuccino en een cola zero. Daarna Flaneren we langs de haven in de richting van "Te Papa" dat is het nationale museum, wat gratis toegankelijk is. Wij waren hier in 2006 ook geweest, maar we hadden vernomen dat er een tentoonstelling over de eerste wereldoorlog is die indrukwekkend is, dus die zijn we gaan bekijken.

Wat een indrukwekkende tentoonstelling is dit zeg; met beelden van soldaten die 3,5 meter groot zijn, en zo levensecht, compleet met bebloede handen en zweetdruppels op het voorhoofd, net echt! Zo gaaf gemaakt! En we hebben er nog iets van opgestoken ook, want wij wisten niet dat de Turken in hevig gevecht zijn geweest met o.a. de Engelsen en de Anzsac soldiers ( soldaten die uit Australië en/of nieuw zeeland kwamen). Ook diverse maquettes zijn prachtig gemaakt, en sommige helemaal digitaal aangestuurd over hoe de oorlog verliep, en waarom sommige veldslagen verloren werden. Erg interessant en indrukwekkend allemaal! We maken een aantal foto's en zijn blij dat we deze indrukwekkende tentoonstelling hebben kunnen zien!

Na het museumbezoek gaan we even een hapje eten, en na het eten nemen we in het havengebied een lekker ijsje. Ondertussen lopen we terug naar Queens warf, want daar hebben we een fietstour geboekt! We dachten dat het leuk zou zijn om Wellington per fiets te ontdekken, en dat onder begeleiding, dat maakt het wat makkelijker met het links fietsen hier. We kregen een prima E-bike mee, en moesten verplicht een helm op, maar dat mocht de pret niet drukken! Het is prachtig weer, dus we hebben een heerlijke fietstocht gemaakt en ondertussen genoten van de stad, het weer, en de mooie uitzichten.

Nadat we weer met de cablecar omhoog gereisd waren, werden we weer opgehaald door onze tante, wat een luxe!  Omdat het nog steeds lekker weer was besloten we te borrelen in de tuin. Het waaide wel iets meer dan gisteren, maar verder was het prima te doen.

Na de borrel gingen we naar een restaurant waar we een heerlijke pizza aten ( Pizza per meter) samen met onze tante en ons nichtje Nathalie. Het was zeer lekker en een geslaagd etentje.

Eenmaal weer thuis aangekomen ben ik achter de laptop gaan zitten voor de blog en foto's up te loaden.

Overigens kregen we wat vragen over onze reis op het Noordereiland. We hebben de gehele reis omgegooid; alles wat we zouden doen na Wellington hebben we geannuleerd, om de eenvoudige reden dat je er niet of niet goed kan komen omdat bruggen en delen van wegen weggeslagen zijn. We verblijven nu 5 i.p.v. 3 dagen bij onze tante in Wellington. Daarna rijden we naar een aantal plaatsen aan de westkust, die weinig tot geen last van de orkaan hebben gehad. We hebben dus de hotels van de oorspronkelijke reis kunnen annuleren, en we hebben op de nieuwe route ook nieuwe hotels en b&b's gevonden. De reis zal wel een stuk rustiger verlopen dan dat we eerst hadden gepland; want aan de oost en noordkant van het Noordereiland zouden we diverse activiteiten ondernemen; aan de westkant moeten we gaan ervaren of en wat er voor activiteiten zijn, maar we gaan het meemaken. En ik zei tegen Paulien, eigenlijk is het helemaal zo gek nog niet om een wat rustiger programma te hebben; zo kunnen we even bijtanken voor we weer naar huis toe vliegen.

Het was weer een dag genieten in het mooie Nieuw Zeeland!

1. Anja:
    1 maart 2023
    Weer een geweldige dag voor jullie
    De foto’s zijn alleen niet te zien
  2. Ans en Jan:
    1 maart 2023
    Leuk verhaal weer en prachtige foto’s inderdaad zijn die soldaten net echt, knap werk…
  3. Christien:
    1 maart 2023
    De foto's zijn al indrukwekkend. Dat zal in het echt nog vele malen meer zijn geweest! Echt wauw hoor!
  4. Willemijn:
    1 maart 2023
    Ha samen, wat een mooie belevenissen weer! Leuk om te lezen en zien🤩🍀 Prachtige stad en inderdaad indrukwekkend museum. Leuk dat jullie met jullie tante en nicht uiteten zijn geweest! Geniet nog lekker met en van elkaar ❤️😘
  5. Bak Ria:
    1 maart 2023
    Ik heb weer genoten van jullie reis verslag en de mooie fotos geweldig dank jullie wel
  6. Marjan:
    1 maart 2023
    wat een mooie trip weer en de foto.s jammer dat er een paar op zijn kant liggen of wil je dat onze nek spieren aan het werk worden gezet hihihi gr marjan
  7. Floris & Paulien:
    1 maart 2023
    ik heb na de foto's uploaden niet gecheckt of ze goed stonden... nu staan ze wel goed. sorry voor je nekspieren hihi
  8. Trees:
    1 maart 2023
    Prachtige foto’s,vooral van het kerkje 😍 enne die helms staan jullie prima hoor .
  9. Mary:
    Genieten en prachtige foto’s
  10. Hennie en Patricia:
    1 maart 2023
    Weer genoten van jullie prachtige verslagen, en wat een mooie foto's van de tentoonstelling, zo echt! Snap dat je dit in het echt moet zien, heel indrukwekkend. Gelukkig konden jullie de reis omgooien en gaat deze tocht ook zekers heel veel moois brengen. En ja...jullie hebben iig een goede reden om weer eens terug te gaan, want dat Noordereiland, moet je toch ook gezien hebben, met al die activiteiten. Veel plezier samen....
  11. Joop Essers:
    1 maart 2023
    Wat een prachtige fotos weer. Die kerk en dat museum. Fantastisch. En al die mooi gebouwen en straten. Ja, die pijlstaartrog leek mij een stuk groter dan je hier ziet. Fantastisch hoor. Nellie en Joop
  12. Liesbeth Verheul:
    1 maart 2023
    Ziet er weer geslaagd uit
  13. Anja en Paul:
    2 maart 2023
    Wat treffen jullie het met het weer!
    Die tentoonstelling in Te Papa museum is inderdaad heel indrukwekkend. Verder veel herkenning bij de foto's. Zo'n pijlstaartrog hebben wij niet gespot destijds🙂 mooi hoor.
    Verder geen foto's van tante Julie, ze wil zeker niet op de foto? 😇