Dag 5 Christchurch - Arthur's Pass - Greymouth

13 februari 2023 - Paroa, Nieuw-Zeeland

Vandaag waren we iets later wakker dan gisteren, maar nog steeds vroeg genoeg! Nadat Paulien broodjes had gehaald ( en ze de enige plensbui van de dag over zich heen kreeg) hebben we op de hotelkamer ontbeten, want het ontbijt wat ze in dit hotel serveerden was niet ons ding. Maar we hebben gekrampeerd op de hotelkamer, en de oploskoffie was best goed te drinken en de broodjes waren heerlijk.

Na het ontbijt moest ik snel weg want ik moest om 08.00 uur de auto ophalen. De verhuurder zat 2 straten verderop dus ik was er snel, en dat was maar goed ook; er was 1 medewerker en er was 1 klant voor mij, maar na mij kwamen zeker 6 of 7 klanten, dus ik was precies op tijd. Die auto huren is altijd een rompslomp, maar ik heb me er doorheen geworsteld. Op zich netjes van Budget dat ze de GPS die ik besteld had niet hebben doorberekend omdat de GPS standaard in de auto zit die ik huur, dus daar hoefde ik niet extra voor te betalen; dat scheelde weer! Ik kreeg een upgrade en ging van een Toyota Yaris naar een Toyota Corolla sedan automaat. En ja met het stuur aan de rechterkant. De upgrade kregen we omdat er bijna geen auto's te krijgen zijn op het eiland. Dat wisten we al, want ik had zelf al geprobeerd een grotere auto te huren maar dat was via hun niet gelukt; en via een andere maatschappij was het NZD 3400,- dus dat vond ik een beetje overdreven.

Eenmaal alles afgehandeld ben ik heel rustig de parkeergarage uitgereden, en toen 1x links en 2 x rechts en toen was ik bij ons hotel; gelukkig reed er net een auto weg dus ik kon parkeren voor de deur, dat scheelt weer gesleep met koffers!

Paulien had me al aan zien komen dus alles stond al klaar; alle koffers op een dolley geplaatst, met de lift naar beneden, uitgecheckt en toen met de dolley naar de auto. Daar begon de puzzel van de koffers inladen. Eerst de hardcase koffer achterin gedaan, maar die ging er snel weer uit want dan kon er niets anders bij; dus we gingen voor de kapotte koffertas, en de 2 rolkoffertjes. De hardcase, de koelbox en de cameratas op de achterbank en we waren bijna klaar voor vertrek. Eerst nog even goed de auto verkennen, en zien waar alles zit. De USB poort waar we onze muziekjes mee af willen spelen hebben we nog niet gevonden, maar dat laten we maar even zo, omdat we weg willen rijden omdat we een afspraak hebben vandaag. Eerst nog even de spiegels stellen, en de route in de navigatie zetten, en dan zijn we er klaar voor; licht gespannen voor het onwennige links rijden zijn we vertrokken. Na 3 kilometer ging er een signaal af in de auto en eerst geen idee waar het vandaan kwam; bleek dat de gordel achterin niet in de houder zat, en omdat er wel gewicht van een koffer op de achterbank lag, ging de boordcomputer dus piepen dat iemand z'n gordel niet om had. De auto even langs de kant gezet, de gordel vastgeklikt en we konden weer door.

Vandaag staat de route Christchurch - Arthur's Pass - Greymouth op het programma; een schitterende route door de zuidelijke alpen van Nieuw Zeeland! Onderweg een paar keer kort gestopt om foto's te maken van de prachtige omgeving! Uiteindelijk was onze eerste echte stop vandaag bij Castle Hill. Hier meteen een sanitaire stop gemaakt, en opvallend is hoe schoon de openbare toiletten hier zijn, daar kunnen we in Nederland echt nog iets van leren! Hierna de nodige foto's gemaakt van de prachtige omgeving, en besloten we weer verder te rijden naar onze afspraak van 11.00 uur in Arthur's pass.

Helaas hebben we dat niet gered. Onderweg bleken een aantal wegwerkzaamheden te zijn en bij 1 brug hebben we een uur stil gestaan voordat we verder konden rijden. Elk nadeel heeft z'n voordeel; hierdoor konden we op ons gemak op zoek naar de USB aansluiting van de auto, zodat we een muziekje kunnen opzetten. Waar je 'm zou verwachten zat ie niet, dus maar even google geraadpleegd, en toen bleek schuin onder het dashboard aan de passagiers kant een USB poort verstopt te zitten. We kunnen dus vanaf nu lekker muziek luisteren onderweg.

We hebben onze afspraak bericht gegeven dat we niet konden komen, maar die bleken de hele dag in Arthur's pass te verblijven dus we konden de afspraak alsnog laten doorgaan op een later tijdstip. Er zijn hier trouwens heel veel "one way bridges" bruggen waar maar 1 auto tegelijk op kan. Gelukkig wordt er goed aangegeven wie voorrang heeft en de meesten hebben hier geen haast, dus al met al loopt dat redelijk gesmeerd.

Ik had namelijk in de geocache app gezien dat er een eventje was in Arthurs pass op de dag en tijd dat wij er langs kwamen, dat vond ik zo leuk dat ik me had aangemeld, en na aanmelding bleek ook nog dat het door Nederlanders werd georganiseerd, hoe leuk is dat! Na eerst nog een cache gelogd te hebben bij het station van Arthur's Pass, werden we allerhartelijkst ontvangen en hebben op het terras ervaringen uitgewisseld onder het genot van wat eten en drinken. Dat eten vinden de roofvogels trouwens ook erg aantrekkelijk! De Kea vogel vliegt hier rond, en als er iets valt is ie er als de kippen bij om het op te eten. Dit geeft ons wel gelegenheid om deze roofvogel van dichtbij te kunnen fotograferen. Voor we afscheid namen kregen we ook 2 woodies van deze mensen, dat is een soort houten munt die geocachers verzamelen, en we besloten contact te houden mede in verband met de slechte omstandigheden die er momenteel zijn in sommige streken van het Noordereiland.

Overigens zijn we bij deze ontmoeting allebei verbrand want de koperen ploert deed z'n best vandaag! We gingen weg bij Christchurch met regen, maar hoe dichter we bij de bergen kwamen hoe mooier en hoe warmer het weer werd. We hebben vandaag de 29 graden gezien! Ons hoor je niet klagen ;-)

Na de ontmoeting snel door richting Greymouth want vandaag hadden we ook nog goudzoeken op het programma staan bij Shantytown. Helaas is dat al om 16.00 uur gesloten, en door de vertragingen van eerder op de dag gingen we dat niet meer redden. We weten dat er meerdere plekken zijn in NZ om dit te doen, dus we gaan deze activiteit op een ander tijdstip en een andere locatie inplannen. We besloten om gelijk maar door te rijden naar ons verblijf voor vannacht; een prachtige rustige omgeving en daar hebben we een soort lodge gehuurd, van alle gemakken voorzien.

De gastvrouw legde ons van alles uit over de omgeving, dus we besloten om Greymouth te verkennen. We reden naar Breakwater om daar de rivier in de zee te zien stromen bij de pier! Dit gaf ons de gelegenheid om wat mooie foto's te maken, en daar ter plekke ook nog even een cache te zoeken en onze naam in het logboek te schrijven. Daarna was het tijd om te gaan eten, en we hadden vooraf een restaurant uitgezocht; de nummer 1 van tripadvisor in deze plaats.

Nou geloof ons dat was zeker geen eerste plaats waard; het eten was prima, maar de bediending daarentegen was waardeloos. Ook hier blijken grote personele problemen te zijn met name in de horeca en toeristische sector, en dat was goed te merken. We besloten niet lang te blijven, en snel wat boodschappen te halen voor de dag van morgen.

Eenmaal terug bij de lodge werden we uitgenodigd door de eigenaars om wat te komen drinken. Wat super gastvrij en wat een lieve mensen zijn dit zeg! En dat terwijl de man eigenlijk een anti terrorisme eenheid leid van de overheid.... Dat doet ie nu nog een paar maanden per jaar, de rest van de tijd is ie druk met de lodges. Ook nog een ander koppel uit Engeland gesproken. Hij is oud voetbalmanager, en vertelde dat hij gewerkt heeft met Edgar Davids. Hoe leuk is dat!

We besloten dat ik na 3 glazen wijn genoeg had gedronken ( ik moest tenslotte nog een blog schrijven) en gingen naar huis, toen zag ik dat de zon bijna onder ging, dus besloot ik nog even wat beelden te maken met de drone. Daar was dit een prima plek voor; open ruimte, geen mensen, dus een mooie gelegenheid om wat opnames te maken. Nadat dit klaar was alle foto en video materiaal geüpload naar de laptop, zodat ik alles kon meenemen in het verslag van vandaag!

Al met al was het een schitterende dag met een prachtige route. Wel vermoeiend omdat ik moet wennen aan het links rijden, en dan vooral dat de ruitenwisser en richtingaanwijzer precies andersom zitten dan bij ons. Geloof me, wij hebben hele schone ruiten aan het eind van de reis haha.

Zo direct nog even lekker onder de douche en dan lekker slapen, want morgen hebben we ook weer een mooie dag voor de boeg, met als het goed is een behoorlijk aantal activiteiten.

1. Monika Geutjes en Ria Bak:
    13 februari 2023
    Wow wat een mooie picture in...en bevalt de drone? Wat een goed idee om zoiets te kopen ervoor...nou kunnen niet wachten op de volgende reisverhalen en Foto's💋❤️👍
  2. Custers Paulien:
    13 februari 2023
    Ja drone bevalt tot nu toe goed. We mogen 'm niet overal gebruiken in verband met regelgeving, maar soms kunnen we 'm inzetten en dat is wel gaaf. Ik had een nog beter idee; ik heb 'm niet gekocht, maar geleased van m'n zwager ;-) Groetjes van ons!
  3. Ans en Jan:
    13 februari 2023
    Wat een verhaal weer, gaan jullie ook naar het Noorden? Het is daar erg slecht weer, dus doe voorzichtig, groetjes van ons 💪🏽💪🏽
  4. Custers Paulien:
    13 februari 2023
    We zijn op de hoogte van het slechte weer daar, en ja het staat wel in de planning, maar we hebben besloten om de plannen te bekijken als we bij tante Sjuul zijn. Daar gaan we kijken wat kan en wat niet kan, en daar passen we de rest van de reis op aan.
  5. Mary:
    Prachtige foto’s😍
  6. Ans en Jan:
    13 februari 2023
    Dat doen jullie goed, de narigheid niet opzoeken, misschien beter met tante Juul ergens afspreken…veel plezier nog en doe voorzichtig. Wij zitten nog in Spanje maar hebben de zon nauwelijks gezien. Zomerkleding en -schoenen zijn de koffers niet uitgeweest, maar we hebben het evengoed gezellig. We hadden eergisteren een afspraak met Ad vd Voort vd Klei die hier in de buurt woont, was ook een leuke onderbreking….xx
  7. Christien:
    Wauw!!!
    veel groetjes van Jan en mij
  8. Anja:
    Prachtig verhaal weer 👍
  9. Yvonne:
    13 februari 2023
    Mooi verhaal en foto s 😁😘
  10. Joop Essers:
    13 februari 2023
    Wat een verhaal. Daar kom je in ons landje nooit op. Prachtig daar. Geniet er van en veel plezier. Joop en Nellue
  11. Marjan:
    13 februari 2023
    mooi verhaal en prachtige foto,s nog veel plezier
  12. Trees:
    13 februari 2023
    Onder het genot van twee boterhammen en een beker melk ,zitten lezen
    Erg mooi weer en prachtige foto’s . En tot morgen gr Jan & Trees
  13. Susan:
    Leuk hoor! Mooi daar :-)
  14. Anja en Paul:
    13 februari 2023
    Leuk verslag en prachtige foto's. Jullie zitten aan de goede kant van Nieuw Zeeland.
  15. Hennie en Patricia:
    13 februari 2023
    Wat heerlijk om jullie mooie avonturen weer te lezen, en dit is nog maar het begin van jullie mooie reis..... Prachtige foto's, blij dat wij hier ook van mogen mee genieten...Groetjes.....
  16. Priscilla Terpoorten:
    25 februari 2023