Dag 6: Greymouth - Franz Josef - Haast

14 februari 2023 - Haast, Nieuw-Zeeland

Vandaag weer een behoorlijk intensieve dag gehad.

365 km gereden door de bergen, en tussendoor nog activiteiten gedaan.

We vertrokken vanmorgen om 07.00 uur vanuit Greymouth. Ja dat is vroeg, maar wij zijn vroege vogels, en vandaag moesten we op tijd op een afspraak zijn, dus hadden we besloten de wekker te zetten om 06.15 uur.... De wekker hebben we niet nodig gehad want we waren allebei ruim voor de wekker wakker.

Eerst tijdens het ontbijt al jullie mooie, lieve en leuke reacties gelezen! Wat is het toch leuk om zulke berichtjes te krijgen als reactie op onze blog. Velen van jullie hebben het nieuws gevolgd, en hebben gezien dat er een cycloon over het Noordereiland trekt. Iedereen is bezorgd, dus vandaar dat ik er nog iets over meld in de blog; wij zitten momenteel op het zuidereiland, waar het tot nu toe prachtig en warm weer is. Later deze vakantie komen we nog wel in een gebied dat getroffen is door de cycloon. We hebben tot de 22e februari de tijd om te bedenken wat we gaan doen, want dan loopt er een annulering af van 1 van de accommodaties; de rest loopt af vanaf 28 februari. We moeten wellicht wat dagen de planning omgooien en wat dingen omboeken, maar het valt dus voor onze vakantie gelukkig erg mee. We hebben beelden gezien van het Noorden van het noordereiland, en daar is het verschrikkelijk! Meters hoge waterstanden, huizen weggevaagd, wegen weggevaagd, geen stroom geen telefoon niks! ook bruggen en viaducten ( waar dit land er mega veel van heeft, zijn soms beschadigd en soms helemaal weg. Maar zoals gezegd, wij hebben er voorlopig nog helemaal niet mee te maken, en dat stukje dat we er wel mee te maken krijgen passen we onze plannen aan en gaan we onze rondreis verplaatsen naar locaties waar dat wel kan. Wij waarderen jullie steun en support, maar jullie hoeven je om ons geen zorgen te maken!

Wat zo gaaf is aan Nieuw Zeeland, is dat als je onderweg bent naar een activiteit, onderweg getrakteerd wordt op de meest mooie landschappen en vergezichten! Echt een feestje om hier te mogen rondtoeren! Dus niet alleen de activiteit is gaaf, maar de weg erheen is zeker net zo gaaf en dat maakt dit echt tot een super vakantie!

We gingen dus vroeg op pad vandaag, want we hadden een lange rit voor de boeg en onderweg ook nog genoeg te bekijken, dus vandaag waren we early birds! En met een goede reden, want ik zou vandaag een helikoptervlucht gaan maken naar de gletsjers bij Franz Josef! Daar kijk ik al tijden naar uit! Eigenlijk al sinds 2006 want toen kon deze activiteit niet doorgaan door mistige weersomstandigheden. Vandaag is de dag, en de maatschappij waar we mee vlogen probeerde me nog wel om te boeken naar de vroege ochtend vlucht maar dat ging ons niet lukken omdat we nog uit Greymouth moesten komen.

Onderweg naar Franz Josef zijn we nog een paar keer gestopt; onder meer bij de stadsklok van Hoikitika, en bij het Iantha meer! Daar heb ik nog wat droneopnames kunnen maken, maar helaas waren dat wel de enige opnames die we konden maken vandaag, want de overige plaatsen waar we kwamen was helikopter gebied, en daar mag je in een cirkel van 4 km niet met de drone vliegen.

Na een rit van ruim 2 uur kwamen we op tijd aan in Franz Josef, waar ik me eerst ging melden bij het helikopter bedrijf. WE moesten 20 minuten later terugkomen, dus zijn we eerst nog even et stadje in gelopen en wat winkeltjes bezocht voor we weer terug konden naar het helikopter bedrijf. Paulien vermaakte zich in het dorpje, terwijl ik een briefing kreeg over de helikoptervlucht, en vervolgens in een busje naar het helikopterveld werd gebracht.

Ik was best wel zenuwachtig, want ik heb tenslotte hoogtevrees, maar ik ben toch in de Heli gestapt, en dat ding bracht ons met een grote snelheid naar hele grote hoogtes! Wat een supergave ervaring is dit om dit te ogen meemaken! echt super gaaf! landen boven op een gletsjer en er ook nog een stukje op mogen lopen, in 1 woord WAUW! Dit had ik voor geen goud willen missen en had er graag de klamme handjes en  de zogenoemde klotsoksels voor over om dit avontuur te beleven! Wat enorm gaaf.

Toen ik terugkwam zat Paulien me al op te wachten, en besloten we in het stadje nog even warm te lunchen zodat we vanavond niet zo ingewikkeld hoeven te doen. We hebben echt superlekkere Fish and Chips gegeten! kraak vers en super krokant dus helemaal top. Toen onze buikjes weer vol zaten hebben we ook de auto nog even volgetankt want die was dorstig! Tanken is hier iets goedkoper dan in Nederland hier in Nieuw Zeeland; ik was nzd 87,01 kwijt voor 32,6 liter, dat is omgerekend naar euro's 1,58 per liter.

Toen alles en iedereen weer was "afgetankt" reden we naar een meer in de buurt Lake Matheson. Daar hebben we een mooie wandeling gemaakt. Als het weer goed is dan is het water in het meer zo glad dat het de bergen eromheen weerspiegelt, vandaar ook de naam Mirror lake. Helaas stond er vandaag een briesje, dus geen speigelfoto's voor ons. Daarom gingen we al snel naar een  lookout point van Frans Josef glacier, dit is gewoon op een open vlakte, maar daar kan je in de juiste hoek precies de gletsjer zien, echt heel gaaf!

Vervolgens moesten we nog meer als 1,5 uur tuffen door de bergen richting Haast, waar we vannacht verblijven. We zijn allebei behoorlijk moe, dus na wat getoast brood en een koud biertje, viel ik al bijna in slaap achter de laptop, dus we gaan nu lekker slapen, want morgen gaan we weer verder reizen!

1. Tim:
    Vet altijd zon heli
  2. Chantal:
    14 februari 2023
    Wauw, helicoptervlucht! Dat is tof zeg. Vooralsnog lees ik mooie avonturen. Hoop dat de storm niet teveel roet in het eten gooit, maar fijn dat je de tijd hebt om de boel om te gooien als het moet. Super leuk verhaal weer :-)
  3. Anja:
    14 februari 2023
    Wat genieten jullie. Heel leuk om te lezen
    Fijne dag
  4. Trees:
    14 februari 2023
    Wat gaaf in een helikopter te mogen zitten ,wilde Paulien niet ?
    Prachtige foto’s weer en super fijn om te horen dat het bij jullie veilig is .
    Geniet er maar lekker van gr Jan &Trees
  5. Marja Hettelder:
    14 februari 2023
    Wat een mooi verhaal! Echt genieten.
  6. Geert en Fia:
    14 februari 2023
    Petje af Floris dat je de heli in bent gestapt. Mooie dag weer. Super dat je ons meeneemt op jullie mooie reis.
  7. Joop Essers:
    14 februari 2023
    Wat een mooi verslag weer Floris, en fijn dat jullie zoiets moois zien. Maar ook wat rare wereld. Bij jullie verderop grote weersverandering en hier in europa die aardbevingen in turkije en syrie. Dus maar goed dat jullie zo genieten kunnen van dit mooie land en prachtig weer. Ook bij ons schijnt de zon maar het heeft wel gevroren. Nou, veel plezier samen en mooi weer. Gr. Joop en Nellie
  8. Ans en Jan:
    14 februari 2023
    Wat een mooi verhaal weer en wat fijn dat jullie nog je vakantie kan omgooien als nodig. In zo’n rampgebied is het niet fijn toeven lijkt me. Ook mooi dat Floris de helikopter een gave ervaring vindt, ik heb, heel lang geleden, er een mogen maken boven Nederland maar eens maar nooit weer, doodsangsten uitgestaan haha. Gaat het autorijden ook goed ? Tot morgen maar weer, groetjes van ons
  9. Marjan:
    14 februari 2023
    super verslag ik heb ook 1 keer in de heli gezeten boven de niagerfals in canada maar was geen leuke piloot hij deed alleen maar korte bochten maken en was zo ziek toen ik uitstapte maar de paar momenten dat ik toen kon filmen was het wel apart
    nog veel plezier en lekker genieten
  10. Liesbeth Verheul:
    14 februari 2023
    Mooie beelden weer. Helikopter vliegen is het leukste wat er is , wij doen het waar het kan , maar het moet wel een beetje betaalbaar zijn .
  11. Raymond:
    14 februari 2023
    Leuk om te lezen. En fijn te lezen dat jullie veilig zitten. Veel plezier!
  12. Aaltje:
    14 februari 2023
    Heel leuk om jullie zo te kunnen volgen, veel plezier verder
  13. Richard Martens:
    14 februari 2023
    Wat gaaf die helikoptervlucht Floris. Top vakantie. Mooie foto's. Genieten jullie allebei nog maar lekker van de vakantie!
  14. Mary:
    14 februari 2023
    Leuk weer om te lezen,Floris wat goed dat je die helikopter vlucht hebt gedaan.👍🏼
  15. Christien:
    14 februari 2023
    Cool en vet!! Geweldig om te lezen!
  16. Yvonne:
    Hee Floris dat heb je toch maar weer ff gedaan 😁 🚁
  17. Hennie en Patricia:
    14 februari 2023
    Onder het genot van een heerlijk bakje koffie, weer genoten van jullie mooie reisverslag, wat een ervaring weer en prachtige foto's. Hopen dat het weer geen gekke dingen gaat doen en jullie gewoon je reis voort kunnen zetten..... Heel veel plezier verder.....
  18. Rijna:
    14 februari 2023
    Wat een mooie ervaring Floris! En prachtige foto’s, nog vele avonturen die mogen volgen!
  19. Anja en Paul:
    14 februari 2023
    Wow Floris wat geweldig die helikopter vlucht! Jullie reisverslag brengt bij mij geweldige herringen naar boven. Jullie nemen ons weer helemaal terug naar 2003.
    In 2018 zijn we er ook geweest.
    Echt een fantastisch land Nieuw Zeeland.
    Hoop dat de omstandigheden op het Noorder eiland een stuk verbeteren. Zo ver is het natuurlijk nog niet. Geniet van al het moois.
  20. Mariska:
    15 februari 2023
    Wauw! Dat staat ook nog op mijn todolijst een helikoptervlucht!
    Maar wat is het genieten can al jullie prachtige verhalen en met de foto's erbij is het net of we zelf op vakantie zijn! Heerlijk hoor!
    Geniet verder!!
  21. Frank:
    15 februari 2023
    Klotsende oksels en klamme handjes.....herkenbaar. Maar dan héb je ook wat !!!
  22. Susan:
    16 februari 2023