Dag 7; Haast - Wanaka - Queenstown

15 februari 2023 - Frankton, Nieuw-Zeeland

Vandaag een klein beetje uitgeslapen, ik werd pas om 08.15 wakker. Na een heerlijk ontbijt en een verkwikkende douche nog even het ochtendnieuws gekeken met name voor de situatie op het Noordereiland.

De beelden die we zagen waren zeer schokkend! De situatie is in sommige gebieden veel erger als gedacht! Veel wegen zijn weg, bruggen weggeslagen, en geen stroom, of communicatie mogelijk met de mensen in dat gebied. Het is echt een mega ramp voor dit land, en ze krijgen klap op klap, want vorige week had dezelfde streek een pittige overstroming te verwerken. Ook zijn er nu veel programma's op TV wat je moet doen met het voedsel in de vriezer wat gaat ontdooien enz. Nog een beetje in shock pakken we de auto in, checken we uit en gaan de weg op om onze route van vandaag te rijden. We rijden vandaag van Haast naar Queenstown via Wanaka.

Het plan was om onderweg een waterval te bezoeken en bij Lake Wanaka een kijkje te nemen en te lunchen, om dan verder een rustig dagje te hebben en een beetje te relaxen in Queenstown. Dat liep even anders!

Hier in Nieuw Zeeland geven ze met Bruine borden aan als er activiteiten of bezienswaardigheden zijn. We zijn nog maar net onder weg als we een bruin bordje spotten: Roaring Billy Falls, we twijfelen niet, en gaan van de weg af de parkeerplaats op; er staat een duidelijk infobord bij dat het 1 km lopen is en 25 minuten duurt voor je heen en weer bent. We besluiten te gaan kijken, en worden niet teleurgesteld! De wandeling naar de waterval gaat door een bos vol varens, hele mooie, en ook aparte, veel lijken op palmbomen. Na een mooie en korte wandeling komen we aan bij een prachtige rivier met een mooie waterval die hoog tussen de bomen begint en naar beneden buldert. Ik heb geprobeerd te vliegen met de drone, maar omdat we werden aangevallen door de beruchte "sandfly's" moesten we deze poging snel staken, want die kleine etterbakjes zijn kleiner als onze vliegen, en iets groter als onze fruitvliegjes, maar ze bijten of steken venijnig, en als je er dan 1 hebt dan is dat te doen, maar als je armen, benen en hoofd vol zitten dan is het echt een ander verhaal! Snel nog even wat foto's gemaakt en toen in volle draf terug naar het varenbos, daar zijn die kleine etterbakjes gelukkig niet te bekennen.

We rijden verder en komen bij de waterval die we op het programma hadden staan: Thunder falls; die is op 1 minuut lopen van de weg, dus die hebben we snel gevonden. Ook hier prachtige plaatjes geschoten voordat we onze weg vervolgden.

Weer een aantal kilometers verder zagen we weer veel auto's staan en toen het bordje Pintail falls; Ook deze lag dichtbij dus we besloten de auto te parkeren en ook deze waterval te bekijken. Echt prachtig!

Om de zoveel kilometer komen we weer bruine bordjes tegen, met lookout points, fotomomenten, wandelingen en activiteiten. We stoppen nog een paar keer voor foto en video, en de ene plek is nog mooier dan de andere. Het weer zit ons ook mee want dat is aan deze kant van het land nog steeds zomers warm en zonnig.

Na een stop voor een cappuccino, cola zero en een toiletbezoek, rijden we weer door. Nog steeds door bergachtig gebied, en nog steeds moeten we onderweg stoppen voor mooie uitzichten! we hebben vandaag ook een aantal mooie panorama foto's gemaakt!

Uiteindelijk kwamen we aan bij Wanaka, en dan merk je hoe druk het hier is; het is echt speuren voor een parkeerplekje. Eerst even een tentje opgezocht om iets te eten, want we eten hier liever een warme lunch en dan savonds gemakkelijk een broodje. Vandaag had imk een heerlijke beefburger, en Paulien had Blue cod fish. Het was heerlijk! Na de lunch wandelen we nog even naar lake Wanaka voor de nodige foto's. De foto van de eenzame boom in lake Wanaka heb ik niet gemaakt, om de simpele reden dat het zo druk was op het water met zwemmers, surfers en bootjes dat ik geen mooi beeld kon krijgen. Gelukkig staan er daarvan genoeg op internet, dus die haal ik wel van het wereld wijde web. Voor we bij de auto zijn lopen we nog even een souvenirshop in om een pin te scoren van de plaats Wanaka.

Onderweg Naar Queenstown kwamen we ook nog langs het plaatsje Cadrona, daar waar de tijd heeft stilgestaan en je je in het wilde westen waant. Ook is er een hele muur van Beha's, ook wel Bradrona genoemd. Geen idee waarom ze daar hangen, waarschijnlijk omdat men vindt dat ze de beha zonder beha beter af zijn zo zo, anders kan ik het niet verklaren hihi.

Onderweg ook weer nodige stops en de nodige uitkijkpunten, en ook een geocache, waarna we een behoorlijk steile afdaling moesten maken richting Queenstown. Daarna langs het vliegveld van Queenstown naar ons hotel gereden, ingecheckt, onze bagage verplaatst van de auto naar de kamer, en toen even een wasserette opgezocht om even een wasje te draaien. Terwijl de was stond te draaien hebben we nog even wat boodschapjes gedaan, en toen we terugkwamen kon de was in de droger.

Vervolgens waren we terug op de hotelkamer en besloten we nog even het journaal te kijken over den situatie van het noordereiland; het is echt slecht, en we weten nu wel zeker dat we de route moeten gaan wijzigen, want als er geen wegen en bruggen zijn, dan is het wel heel lastig en trouwens ook ongepast om daar vakantie  te gaan vieren. We besluiten even te bellen met tante Julie inzake de situatie op het noordereiland en te overleggen. Het was gezellig om haar even te spreken, en we hebben de mogelijkheid om langer bij haar te verblijven dan de drie dagen die eerst op de planning stonden.

Als het reisverslag zo klaar is en de foto's en video's zijn geüpload, dan gaan we kijken wat er wel mogelijk is en dat morgen allemaal regelen, want ik zei ook tegen Paulien, als de rest niet bereikbaar is, gaan veel mensen hun plannen wijzigen, en heb je kans dat straks alles volgeboekt zit, dus om dat voor te zijn gaan we morgen de plannen wijzigen en diverse hotels en B&B's omboeken. De vakantie zal dus anders eindigen als gedacht, maar waarschijnlijk ook wel een stuk rustiger, wat wel zo relaxt is. Elk nadeel heb z'n voordeel ;-)

Nu gaan we eerst nog even een broodje eten en dan gaan we nog even het centrum van Queenstown onveilig maken!

Nog even BREAKING NEWS: Tante Julie appt ons net dat er een aardbeving was van 6.0 op de schaal van Richter :-( Het slechte nieuws stapelt zich wel op voor het Noordereiland! Wordt vervolgd....

Tot het volgende reisverslag!

1. Christien:
    15 februari 2023
    Mooi verslag weer. Spannend met al dat natuurgeweld. Wat zijn wij mensen dan klein....
    Succes met omboeken en wijzigen van alles!
  2. Anita:
    15 februari 2023
    Mooie foto's. Succes met het vinden van je nieuwe route. Gaat jullie vast lukken.
    Ga lekker verder met genieten. We blijven meereizen. XXXX
  3. Mary:
    15 februari 2023
    Wat een avontuur en inderdaad bij Juul ook een behoorlijke aardbeving. Jullie nog lekker genieten daar en de laatste route komt ook vast weer goed.
  4. Willemijn:
    15 februari 2023
    Prachtige foto’s weer van jullie mooie reis🤩 Leuk ook die van jullie samen😍 Succes met het omgooien van jullie reisplannen🍀 Er komt vast iets anders moois op jullie pad waar je van tevoren geen rekening mee hield😊 Geniet van al het moois en tot de volgende. Liefs😘
  5. Marjan:
    15 februari 2023
    weer een mooi verslag jammer dat de foto,s op zijn kant stonden ik heb er een stijve nek van hihihihi nog een mooie voortzetting
  6. Ans en Jan:
    15 februari 2023
    Mooie foto’s en leuk verslag. Wat een drama het natuurgeweld daar maar hopelijk wordt alles omboeken geen probleem. Wel fijn dat jullie eventueel langer bij Juul kunnen blijven.
    Groetjes van ons
  7. Trees:
    15 februari 2023
    Weer een leuk verslag ,en mooie foto’s weer .
    Zeker jammer dat jullie het moeten omgooien maar ook leuk om wat langer
    Bij de tante te mogen verblijven .
  8. Yvonne:
    Leuk verhaal genieten 😘👍🏻
  9. Liesbeth Verheul:
    16 februari 2023
    Prachtige foto's, maat wat triest voor met de plannen voor het noorden
  10. Custers Paulien:
    17 februari 2023
    Tja het is niet anders. We hadden daar ook prachtige dingen willen bekijken, maar helaas gaat dat niet. Natuurgeweld kan roet in het eten gooien.
    We boeken om naar een ander deel van het eiland en dan komt het vast ook goed!
  11. Van Galen Marina:
    17 februari 2023
    Prachtige vakantie hoor.. en mooie foto's weer.. spannend hoe jullie vakantie verder gaat verlopen .. komt vast goed volgens mij is alles daar mooi
  12. Custers Paulien:
    17 februari 2023
    Ja komt zeker goed want idd is alles hier prachtig!