Dag 8: Queenstown - Te Anau

16 februari 2023 - Te Anau, Nieuw-Zeeland

Gisterenavond na het plaatsen van de foto's en het reisverslag, nog even naar Queenstown gereden.

Helaas waren we aan de late kant om de zon echt mooi onder te zien gaan op de rotsformatie tegenover Queenstown; de Remarkables. Maar evengoed was het een mooi gezicht en hebben we een aantal mooie foto's gemaakt. Daarna moesten we op zoek naar een parkeerplek, en dat was geen sinecure in deze drukke toeristische plaats. Uiteindelijk een parkeerplek gevonden op een afstandje van het centrum, dus we gebruikten de benenwagen om naar het centrum te gaan. Wij zagen in het voorbij rijden al dat het giga druk was bij de ijssalon, echt mega rijen. Toen we er aankwamen viel de rij voor de ijsboer wel mee, dus we konden een heerlijk ijsje scoren. De grootste rij bleek te staan voor de zaak die brute burgers verkocht. Alle jongelui stonden hiervoor graag 45 minuten tot een uur voor in de rij, dus iets zegt me dat de burgers daar wel goed zijn. Terwijl we het ijsje opaten hebbben we het komische tafereel gadegeslagen en na het ijsje ben ik gaan kijken waar ze nou allemaal voor in de rij stonden en dat bleken dus hamburgers te zijn. Wij besloten dat het genoeg was geweest voor vandaag en iepen terug naar de auto, waarmee we nog in een heuse file terecht kwamen om 21.15 uur 's avonds!

Achteraf hebben we echt mega spijt dat we niet gebleven zijn, want later op de avond bleek er boven de bergen van Queenstown een heuse Aurora Australis te zien te zijn. De foto's die ik hiervan heb geplaatst zijn niet van mijzelf, maar die heb ik van facebook geplukt van gelukkigen die dit schouwspel wel zelf konden fotograferen.  Dat was even pech hebben maar we wisten niet dat deze taferelen hier ook waargenomen konden worden. Wij wisten het alleen van Invercargill en Twizel, waar we allebei later deze reis nog gaan komen dus we hopen daar zelf de Aurora Australis te kunnen spotten, want deze is erg gaaf, met niet alleen groene luchten maar ook paarse en roze kleuren.

Ik heb me gisteren avond vast een beetje ingelezen wat onze opties zijn voor de wijzigingen van de reis op het Noordereiland, onderwijl heb ik het NZ nieuws opstaan op TV en van die beelden wordt je niet vrolijk; het heeft echt een mega impact, en het is me nu helemaal overduidelijk dat we de juiste keuze maken door onze reis te wijzigen. Ik heb al een berichtje gestuurd naar de laatste locatie waar we verblijven, en daar is weinig schade en de wegen zijn daar goed begaanbaar, dus we hebben gelijk besloten om daar een dag eerder heen te gaan, zo kunnen we mooi op die plek nog een beetje relaxen voordat we terugvliegen naar Nederland. De rest van de invulling gaan we morgen verder afmaken.

Deze ochtend werden we wakker om 07.15 uur dus nog voor de wekker. Echt op ons gemakkie ontbeten en onze koffers gepakt, We hebben vandaag geen haast, omdat de afstand naar Te Anau goed te doen is (171 km) en onderweg veel moois te zien is maar veel minder stopmomenten als de vorige dagen. Daarom besluiten we eerst nog even naar Queenstown te rijden om 2 thriftshops te bezoeken. Helaas geen schatten gevonden, maar was toch even leuk om te doen. Vervolgens vertrokken we richting Te Anau.

Na de eerste 20 kilometer nog door de bergen te hebben gereden, werden de bergen heuvels en de wegen glooiender door de dorre dalen heen. De zomer heeft hier goed huisgehouden, want de anders zo groene heuvels zijn nu dor en geel, wat op zich ook wel weer iets heeft. We stoppen onderweg nog even bij 1 van de vele schaapskuddes om een paar foto's van die beesten te maken, anders ben je niet in Nieuw Zeeland geweest!  Onderweg ook nog even een heerlijke tosti en een cappuccino gescoord voordat we naar onze accommodatie in Te Anau rijden.

Het links rijden gaat overigens steeds beter, maar ik ben wel blij dat we een automaat hebben genomen; dan kan je focussen op sturen, gas geven en remmen, en hoef je niet op het schakelen te letten. Wel zit ik nog regelmatig fout met de ruitenwisser als ik richting wil aangeven haha. Maar het autorijden is hier goed te doen, ook door de bergen. Je moet alleen geen haast hebben en goed opletten; er zijn heel veel wisselingen van snelheid, met name bij bochtige stukken en wegwerkzaamheden, en natuurlijk bij alle one lane bridges, waar je echt moet afremmen en soms zelfs stoppen voordat je kan oversteken

De "overvriendelijke" medewerker van het motel maakt ons wegwijs in het kleine plaatsje, waar we 2 nachten gaan verblijven, omdat we morgen de tocht in de Milford Sound gaan doen. Dit is het enige wat we in 2006 ook al eens gedaan hebben, maar dat was toen zo mooi en indrukwekkend dat we dit deze keer zeker nog een keer wilde meemaken.

Na de uitleg ven de receptionist alle koffers in de kamer gezet, om vervolgens een wandeling te maken door het stadje. Er is een vogelopvang, maar die blijkt toch verder als we dachten, en bij de informatiestand komen we erachter dat er bijna alleen maar diverse soorten eenden zitten, dus we besluiten die te skippen. We lopen langs het Lake Te Anau in de warme middagzon, en proberen ondertussen mooie plaatjes te schieten en ook nog een paar geocaches op te lossen. Terwijl ik er 1 aan het zoeken ben komt er iemand naar me toe gefietst en vraagt of ik 'm kan vinden, en ik antwoord van niet; zegt ie, jammer! Wij gisteren ook al niet. Dat is voor mij het sein om te stoppen met zoeken. Er zijn er meer hier in de buurt, dus ik vindt straks wel een andere.

Terwijl we teruglopen stijgen zowel het watervliegtuig als de heli op, en daar hebben we even wat foto's en video's van gemaakt. Vervolgens doorgelopen naar de supermarkt om weer een paar boodschapjes te doen. Dat doen we hier eigenlijk wel elke dag, en dat is met een goede reden: Overal waar we logeren zijn wel koelkastjes, maar die zijn echt klein, dus het is niet handig om ineens veel in te slaan wat in de koeling moet, want dan past het niet.

Na de wandeling ga ik de foto's uploaden en genieten van een lekker glaasje rose, terwijl ik de blog schrijf.  Zo direct gaan we even lekker wat eten en daarna gaan we nog even kijken wat we kunnen omgooien aan onze reis op het Noordereiland, waar overigens de aardbeving gisteren een kracht bleek te hebben van 6.3 op de schaal van Richter... Gelukkig is de schade van deze aardbeving een stuk minder groot dan de cycloon en van de aardbeving in Turkije en Syrië.

Morgen zijn we een dag op pad naar de Milford Sound! Zin in!

1. Chantal:
    16 februari 2023
    Wauw, wat een mooie foto's van die lucht🤩
  2. Marjan:
    16 februari 2023
    weer een leuk verslag topppppp en foto,s
  3. Geert en Fia:
    16 februari 2023
    Wow. Snap dat je die lucht wilt zien.
  4. Willemijn:
    16 februari 2023
    Ha samen, weer heerlijk om jullie belevenissen te lezen 🤩 en wat is het daar toch ontzettend mooi❣️
  5. Trees Spoelstra:
    16 februari 2023
    Nu onder het genot van mijn ontbijt yoghurt met rood fruit 🍎 jullie verslag
    Zitten lezen super weer ,en wat een prachtige foto’s ❤️
  6. Mary:
    Prachtig die lucht🤩
  7. Klazien & Christien:
    Mooi!!
  8. Monika Geutjes en Ria Bak:
    16 februari 2023
    Zekers de moeite waard om naar dit schouwspel te kijken!!!Nog een fijne reis verder..blijven volgen op diverse berichten😂👍😉💋❤️
  9. Joop Essers:
    16 februari 2023
    Wat een prachtig land hebben jullie uitgezocht en naast slecht weer zittenjullie maar mooi in een fantastisch natuur gebied en mooie lucht verschijnselen. Echt gaaf. Blij er nog even van genieten want voor je het weet zit je weer in het vliegtuig naar huis. Veel plezier nog samen van Joop en Nellie.
  10. Custers Paulien:
    17 februari 2023
    Dank jullie wel! Genieten doen we elke dag hier, en we hopen dat we door de verhalen, foto's en video's jullie kunnen laten meegenieten!
  11. Susan:
    16 februari 2023
    Wat jammer dat jullie de lucht zelf hebben gemist! Hopelijk later nog in de herkansing!
  12. Liesbeth Verheul:
    16 februari 2023
    Want een mooi fenomeen , zonde dat je het niet zelf kon fotograferen.
  13. Hennie en Patricia:
    16 februari 2023
    Weer heerlijk genoten van jullie mooie avonturen en wat een prachtige foto's, van die lucht, snap dat jullie die heel graag zelf willen meemaken, die kans wil je niet meer missen. Geniet....van al dat moois, in dat prachtige land... Veel plezier.....
  14. Custers Paulien:
    17 februari 2023
    Fijn dat jullie meegenieten! Plezier hebben we elke dag hier!
  15. Susanne Knöpfli:
    19 februari 2023
    Heel mooi - en veel herinneringen - bij ons is het all en paar jaaren geleden - veel plezier 👍
  16. Custers Paulien:
    19 februari 2023