Dag 9: Milford Sound

17 februari 2023 - Te Anau, Nieuw-Zeeland

Vandaag bijtijds opgestaan zodat we voor we worden opgehaald eerst nog even wat boodschapjes kunnen halen bij de supermarkt, en even kunnen douchen, ontbijten enz. Kortom het ochtendritueel.

De supermarkt is dan wel om 07.00 uur open, maar dan ligt er nog weinig.  Ik heb wat brood en wat drinken ingeslagen en ben teruggereden naar ons verblijf. Dat is dit keer in een motel, van alle gemakken voorzien, alleen het is wel gedateerd. Geen haan die ernaar kraait, we zijn toch amper op deze locatie.

Vandaag gaan we een tour maken met een bus naar de Milford sound. Dit is het enige wat we de vorige keer dat we hier waren ook hebben gedaan, maar omdat het toen zo indrukwekkend was hebben e besloten deze nog een keer te doen. De vorige keer was met een andere maatschappij, dat was met een grote bus, en op een grote boot; dit keer een klein busje (16 personen) en een veel kleinere boot. Het zal ons benieuwen; we gaan het meemaken.

We lopen om 07.52 naar buiten omdat we om 08.05 zouden worden opgehaald, maar als we aan komen lopen is de bus er al, dus we kunnen gelijk instappen. Nadat de bus ons heeft opgehaald, stopt hij nog twee keer om andere mensen op te halen voordat we koers zetten richting de Milford Sound.

Het leuke van zo'n kleinere bus is, zo merken we, dat deze veel meer stops maakt onderweg bij diverse bezienswaardigheden! Het lijkt wel een hop on= hop off bus, zo vaak stoppen we, in totaal ca. 20 stops; maar wel bij hele mooie stekkies, waar we hele mooie foto's en video's konden maken. Zo waren we onder andere bij de Te Anau Lake, de Mirror lakes, de homertunnel en Lake Marian en nog veel meer mooie stekjes waar ik de naam niet van weet, maar wat ik wel weet is dat het er schitterend uitziet. Wat een gave dag maken we weer mee zeg!

Ook het weer werkt volledig mee, we beginnen bewolkt, maar zodra we de Fjordland parken inrijden breekt het zonnetje door! Helemaal goed.

Bij de mirrorlakes wordt de spiegel vakkundig verstoord door een paar eenden, maar zelfs met de kleine golfjes is het nog steeds een fantastisch gezicht om te zien. Paulien spot zelfs nog een hele dikke vette paling, die ze ook nog op de foto weet te zetten!

Onderweg naar boven moesten we ook nog 2x noodgedwongen stoppen omdat ze aan het werk waren aan de weg. Ze waren een internet kabel aan het invrezen in het wegdek. Deze internetkabel moet zorgen voor internet in de Milford sound. Maar het gaat hier allemaal heel gemoedelijk en gestroomlijnd. Als het je beurt nog niet is dat wacht je geduldig tot dat het je beurt is om te gaan rijden. Die mentaliteit bevalt me uitstekend!

Eenmaal aangekomen bij de Milford Sound valt onze mond open hoe mooi het hier is! Zeker met het mooie weer van vandaag, wat boffen wij! Na een bezoekje aan het toilet is het tijd om te boarden. We varen ruim 2 uur op dit prachtige catamaran schip, en de kapitein laat ons alle mooie plekjes zien. Onderweg zien we diverse vogels en ook een behoorlijk aantal zeehonden. Helaas waren er dit keer geen dolfijnen, walvissen en orca's die ook regelmatig in dit water worden gespot. We mochten over het hele schip lopen, en dat was ideaal om foto's te maken. Bij een heel klein watervalletje voer de kapitein dusdanig naar voren dat iedereen die op het voordek stond een paar spetters kreeg. Toe  we op de terug weg langs een grotere waterval kwamen, deed ik verstandig en ging van het voordek af en verplaatste me naar het achterdek. Dit was maar goed ook want iedereen op het voordek was behoorlijk nat na het bezoek aan deze waterval. Onderweg ook nog diverse gletsjers bekeken en gefotografeerd. Op de terugweg kwamen we ook nog een grote boot tegen van National Geografic, die daar bezig waren met opnames.

Eenmaal terug in de haven gingen we weer van boord, en we stapten weer in de bus die nu snikheet was, dus de airco ging aan en dat was geen overbodige luxe. Op de terugweg stopte de chauffeur nog op een aantal plekken waar we op de heenweg niet hadden kunnen stoppen. Zo deden we een mooie wandeling door de bergen naar de watervallen bij Lake Marian.  Om daar te komen moesten we over een wiebelende brug , en daarna een wandelpad wat behoorlijk klimmen was, maar het was de moeite waard.

Toen we daar moe maar voldaan van terug kwamen heeft de chauffeur ons teruggebracht naar ons motel, het was inmiddels alweer over 17.00 uur.

We besloten vandaag een pizza te eten, we hadden hiervoor een tentje uitgekozen, en dat was een schot in de roos. Wat een super lekkere pizza's waren dit zeg. En druk dat het er was! Tot slot nog een heerlijk ijsje gegeten, met Hokey Pokey smaak, dat is vanille met stukjes honing erin. Heerlijk!

Nu we terug zijn in het motel de foto's en video's uploaden, want we hebben er vandaag veel gemaakt! Vervolgens het reisverslag maken en dan daarna lekker naar bed, want morgen wacht weer een lange en mooie dag, dan rijden we helemaal naar het zuiden, onze volgende bestemming is Caitlins.

1. Willemijn:
    17 februari 2023
    Weer echt aan het meegenieten hier 🤩🍀❤️
  2. Custers Paulien:
    17 februari 2023
    Fijn dat je er ook zo van geniet!
  3. Yvonne:
    17 februari 2023
    Het is weer prachtig ook leuk verhaal xx
  4. Custers Paulien:
    tnx!
  5. Mary:
    Prachtige foto’s genieten weer
  6. Custers Paulien:
    Dank je Mary
  7. Mariska:
    17 februari 2023
    Wat een prachtig verhaal en schitterende foto's weer! Zoals op 1 van de foto's te zien is is dat jullie er ondersteboven van zijn en dat snappen we! Wat een pracht allemaal!
  8. Custers Paulien:
    18 februari 2023
    haha, het was een foutje, maar zoals jij het omschrijft pakt het toch leuk uit!
  9. Anja en Paul:
    17 februari 2023
    Milford Sound is inderdaad voor herhaling vatbaar. Je raakt niet uitgekeken. En dan nog zo'n mooie trip met de bus, fantastisch.
    Het weer zit jullie ook mee. Mooi verslag weer.
  10. Marjan:
    17 februari 2023
    erg leuk verhaal weer en prachtige foto,s van een heel mooi land
  11. Custers Paulien:
    18 februari 2023
    Ja het is hier echt prachtig! we proberen jullie in Nederland te laten meegenieten!
  12. Ans en Jan:
    17 februari 2023
    Wat een mooie foto’s en mooi verhaal
  13. Geertje:
    17 februari 2023
    Wat is het daar prachtig! Ik geniet met jullie mee 😃😃 veel plezier nog met de verdere reis
  14. Custers Paulien:
    18 februari 2023
    Zeker super mooi hier! Fijn dat je met ons meegeniet!
  15. Aaltje:
    17 februari 2023
    wat is het daar geweldig, prachtige omgeving
  16. Custers Paulien:
    18 februari 2023
    Ja, het is echt super gaaf hier!
  17. Trees:
    17 februari 2023
    Super gaaf weer en wat een prachtige foto’s leuk die foto op zijn kop 🤣
  18. Custers Paulien:
    We zijn er "ondersteboven" van Trees hihi