Dag 6; van Jasper naar Clearwater 9 mei 2019

10 mei 2019 - Clearwater, British Columbia, Canada

Het is al weer de zesde dag van onze reis, en wat een reis is het! We reizen vandaag van Jasper naar Clearwater, een tocht van 318 kilometer in ongeveer 3 en een half uur. Voordat we uit Jasper wegrijden, doen we eerst nog even een ontbijtje op onze kamer, laden de auto vol en dan vertrekken we om een uur of half negen uit Jasper. We rijden vandaag de provincie grens van Alberta wordt gepasseerd en we rijden British Colombia in. Gelijk een uur tijdswinst want de klok gaat in BC een uur achteruit, we hebben nu dus een tijdsverschil met Nederland van 9 uur.

Ik heb het al eerder vermeld, maar wat is dit toch een waanzinnig mooi land! We worden elke keer verrast door de mooiste vergezichten, maar ook als je links en rechts kijkt zie je prachtige rivieren en kabbelende kreekjes, ook de nodige wilde dieren kom je tegen als je goed oplet ( vandaag hebben we een Karibou gespot)

Ik ben de afgelopen dagen snip verkouden geworden van het koude weer, maar we hopen dat de verkoudheid snel overgaat nu we richting warmere oorden rijden; Het temperatuurverschil ins vandaag enorm! Van 3 graden Celsius naar 26 graden Celsius, en dat in een paar uur.

We rijden deze dag over highway 16 en highway 5, en je ziet de natuur met de kilometer veranderen! Van kale bomen, naar bomen die allemaal in jong fria groen blad staan, de sneeuw is bijna overal weg ( daarover later meer) en we zien steeds meer groen verschijnen. Hier in British Colombia is de winter zeker voorbij, en dat zien we niet alleen aan het vele ontluikende groen, maar ook aan de rivieren, beekjes en watervallen, die allemaal veel meer water bevatten als in Alberta.

Tijdens onze tocht komen we ook nog langs een prachtig bergmeer, wat bijna helemaal ontdooit is, en het water weerspiegelt de bergen, echt prachtig om te zien, maar helaas is er nergens echt een plek om te stoppen zodat we geen mooie foto's van dit tafereel kunnen maken, maar wat is dat een schitterend gezicht zeg!

Tijdens onze autoritten hebben we trouwens lekker onze eigen muziek opstaan, dank zij het USB stickie waar de top 4000 op staat, dus met allemaal goede muziek! Dat bevalt uitstekend, want nou hebben we lekker onze eigen muziek mee, en we hoeven niet om de haverklap op zoek naar een lokaal station die leuke plaatjes draaien.

We zijn al voor 12 uur in Clearwater, en we besluiten gelijk naar onze accommodatie te gaan, ondanks dat we daar pas vanaf 16.00 uur mogen inchecken, gokken we erop dat we al in onze cabin mogen, en we hebben dit keer mazzel, we mogen er gelijk in.... We zitten aan een grote vijver met fontein, dus het uitzicht is perfect. We droppen even de bagage, doen een sanitaire stop en gaan even een paar boodschappen halen zodat we morgen weer een ontbijt en lunch hebben. Na ook de boodschappen te hebben gedropt, gaan we beginnen aan de activiteiten van vandaag: het is vandaag watervallen dag! Omdat het hier in BC al een stuk warmer is, is bijna alle sneeuw gesmolten, en zijn de rivieren en watervallen dus op hun mooist, dus trekken we er op uit om er een aantal te bewonderen.

De eerste waterval ligt op 11 km van Clearwater; Spahats falls; Als we hier aankomen is het eerste wat ons opvalt is de Belgische frietkraam die op de parkeerplaats staat. Met friet, hotdogs, wafels enz, ziet het naar uit dat een Belg hier in Canada is komen wonen en zo zijn inkomen bij elkaar schraapt; wij hebben andere plannen qua eten dus we besluiten geen frietje te scoren maar naar de waterval te wandelen die overigens prachtig is! Wat een natuurgeweld, en wat betoverend mooi.

Daarna gaan we richting Silvertip Falls. Het blijkt dat deze nog 7 km bergop over een onverharde weg boven op de berg te liggen, dus we zetten de 4 wheel drive aan en rijden met een slakkengangetje naar boven. We zien onderweg veel kleine vlindertjes, die zich opwarmen in de zon op de weg... We klimmen hoger en hoger, de weg wordt steeds smaller en smaller en ook steeds ruwer; er liggen steeds meer keien, en er zitten steeds meer gaten in de weg. Als we bijna boven zijn, hebben we, als we bijna op de top zijn, een onaangename verrassing; de weg is bedekt met sneeuw en ijs, en we beslissen gelijk dat dat een brug te ver is, dus willen we terug; helaas is de weg nu meer een pad geworden, dus moet ik in de achteruit ( gelukkig met achteruitrijcamera aan boord) ca. 100 meter de berg af naar beneden voordat ik kan keren met dat bakbeest van een auto.  Best knap, alles hier in British Columbia is groen, en wij zijn er in geslaagd het laatste besneeuwde & ijzige stuk te vinden in deze provincie! Dan maar geen Silvertip falls, we besluiten door te rijden naar de volgende watervallen.

Deze watervallen zijn ongeveer een uurtje rijden maar we hebben de tijd, dus we rijden er op ons gemak naar toe. Onderweg zien we nog een aantal plekken waar we op de terugweg gaan stoppen, maar plotseling na drie kwartier zien we een bordje voor een waterval die niet op ons lijstje stond; hoe leuk is dat; een extra cadeautje op deze zonovergoten dag! De Dawson watervallen bereiken we na een boswandeling van een kwartier, maar blijken zeer de moeite waard te zijn! Ze noemen ze hier de kleine Nigiara watervallen, en we begrijpen waarom; we genieten van het uitzicht, en qua vorm lijkt de waterval inderdaad op z'n grote broer. Wat een kracht zit er achter dat water zeg! Echt een feest om deze waterval geheel bij toeval gevonden te hebben.

We rijden via een zeer bochtige weg door naar de laatste waterval die we willen bezoeken; de Helmcken watervallen; door Paulien steevast de Heineken watervallen genoemd ( was dat maar waar, een pilsje zou er wel ingaan met dat warme weer). Deze watervallen zijn weer heel anders als de vorige, maar deze zijn ook echt schitterend! Na de nodige foto's besluiten we op richting onze cabin voor vandaag te rijden.

Bij de cabin even een blikje bier open getrokken en vast de foto's geüpload zodat ik vanavond alleen de blog hoef te schrijven. Dan is het alweer etenstijd, en we gaan naar Hop 'n Hog, dat is een barbecue restaurant hier vlakbij. We gaan hier eten op het terras, en het blijkt een super populaire tent te zijn ( ze hebben vaak een wachtrij voor je aan tafel mag. Paulien gaat voor de Sockey zalm, en ik kies de smokey brisket burger! Een broodje hamburger, met cheddar, bacon en als topping twee plakken home made smoked brisket; Wat een goede keuzes zijn dat zeg! Allebei eten we heerlijk en gaan we met een voldaan gevoel terug naar de cabin, die gelukkig een klein beetje is afgekoeld. We bekijken nog even de dag van morgen, waar we heen gaan, en wat we gaan doen, voordat we zo lekker proberen te gaan slapen, want morgen wordt ook weer een lange en intensieve dag! Hopelijk wordt ie net zo gaaf als de dag van vandaag! Tot morgen

1. Yvonne:
    Het ziet er mooi uit !
    Paulien gefeliciteerd met je verjaardag en veel plezier xx
  2. Ger Bitter:
    10 mei 2019
    Nog geen beren tegengekomen of is het daar te koud voor ?
  3. Custers Paulien:
    10 mei 2019
    Jazeker Ger; bij Jasper hebben we een zwarte beer gespot!
  4. Liesbeth:
    10 mei 2019
    Heel erg leuk om jullie reis zo te volgen! We herkennen veel namen en plekken, waar we ook zijn geweest. Dus elke dag worden hier ook herinneringen opgehaald :-)) Canada is echt een prachtig land hè. Blijf genieten! Groeten van ons uit Ruinen
  5. Willemijn:
    11 mei 2019