Dag 7: van Clearwater naar Kelowna 10 mei 2019

11 mei 2019 - Kelowna, Canada

Op deze wederom zonovergoten dag, besloten we bijtijds te gaan rijden, omdat we een afspraak hebben staan om 10.00 uur.

We rijden vandaag een tocht van 330 kilometer van Clearwater naar Kelowna, via het plaatsje Kamloops, en dat is niet zomaar, want ten eerste ligt Kamloops gewoon op de route die we rijden, maar we hebben daar een afspraak; in Nederland zagen we dat er in Kamloops een oude stoomtrein ritjes maakt in de omgeving, en het leek ons gaaf daar een ritje mee te maken... echter na wat heen en weer mailen bleek dat de trein alleen in juli, augustus, september en december rijdt. De persoon waarmee ik mail contact had was echter uiterst vriendelijk, en bood ons een private backshop tour aan, wat zoveel wilde zeggen als een bezoek aan de opslag- en werkplaats. Dat leek ons ook erg leuk dus daar hebben we volmondig ja op gezegd.

We reden vlotjes richting onze eerste bestemming, en onderweg bedacht ik me dat dit de treinen dag van onze vakantie wordt; buiten het feit dat je overal in Canada kilometers lange treinen ziet rijden, waren we er vanmorgen ook door gewekt... en we gaan nu een treinen loods bezoeken, als welkome afwisseling en tussenstop voor we doorrijden richting Kelowna.

Zoals gebruikelijk zijn we ruim op tijd op de plaats van bestemming, dus is er nog even tijd om een Thriftshop te bezoeken, wat één van de favoriete bezigheden van de jarige Paulien is. We vinden er een mooie serie pins van de olympische spelen van Calgary in de originele doos voor CAD10,- en krijgen daar ook nog eens 75% korting over, dus voor CAD 2,50 hebben we een prachtige serie pins gescoord. Daarna was het tijd om naar onze afspraak te gaan:

We worden hartelijk ontvangen door een jonge dame op het aan ons opgegeven adres, maar dat blijkt niet de locatie van de loods te zijn. De dame geeft ons goede instructies en we rijden redelijk gemakkelijk en snel naar de juiste locatie toe. Deze tour wordt normaal nu niet gehouden, maar wordt speciaal voor ons gedaan; dat is echt tof! We bezichtigen eerst een aantal wagons, waarbij het ons opvalt dat ze in vergelijking met onze treinen erg hoog en ook breder zijn. Daarbij zijn de stoelen draaibaar, dus je kan de coupé indelen met allemaal setjes van 2 naast elkaar, of je draait 1 setje om en dan heb je een zithoekje voor 4 personen; erg handig! Nadat we de wagons bezocht hebben en foto's hebben gemaakt gaan we eerst naar buiten, waar een locomotief sneeuwschuiver staat; daarmee worden alle sneeuwproblemen op het Canadese spoor opgeruimd; wat een machtig rood gevaarte is dat zeg! Er wordt dus gewoon gereden als het gesneeuwd heeft; daar kunnen ze in Nederland nog wat van leren. Daarna door waar het echt om gaat bij deze tour; de stoom locomotief. Wat een groot gaaf en imposant brok techniek staat er daar zeg! Ze wordt in stand gehouden door een grote groep vrijwilligers, en onze tourguide vermeld dat 1x per 8 jaar de hele loc gedemonteerd en gemonteerd wordt, om te zorgen dat ze blijft rijden. Ze vertelt ook dat deze loc gered is van de sloop door een liefhebber, die 'm uiteindelijk heeft gedoneerd aan hun stichting. Wat een gaaf apparaat is dat zeg en onwijs leuk om een keer van zo dichtbij gezien te mogen hebben! Jammer dat hij in dit seizoen niet rijdt, maar de private tour maakt veel goed.

Ondertussen is het tijd om door te rijden naar onze bestemming voor vandaag; Kelowna. Ik merk onderweg dat ik niet geheel fit ben, waarschijnlijk door mijn verkoudheid en slechte nachtrust, en besluit van de snelweg af te gaan en bij het plaatsje Merrit even een powernap te doen, dat werkt altijd goed voor mij. Paulien gaat ondertussen nog wat boodschappen scoren dus kan ik even ontspannen een tukje doen. Ruim ee half uur later ben ik weer goed wakker en klaar om verder te rijden naar onze tweede bestemming; de Kettle herritage railway; dit is een spoorweg waar je vanaf juni tot en met september langs kan fietsen, maar omdat dit nu nog niet kan, gaan wij er heen om er te wandelen. Eenmaal aangekomen op de bestemming blijkt het heel erg tegen te vallen; er is geen wandeling langs het spoor over bruggen enzo, zoals ons verteld was; er was wel een hike in de buurt, maar dat was niet wat we in ons hoofd hadden, dus besloten we richting onze slaapplek van vandaag te rijden in Kelowna. De route daarheen is bijna helemaal langs het prachtige Okanagan meer; dit meer is 135 km lang en 4 tot 5 km breed, en het biedt de hele route een prachtig uitzicht. Ook spotten we nog diverse roofvogels waaronder 3 arenden.

De slaapplek van vandaag is een B&B maar je zou het rustig een resort kunnen noemen! Wat een paleis is dit zeg; wij zijn er, en nog 9 andere gasten in een andere vleugel van het huis, maar alleen onze slaapkamer is al net zo groot als onze bovenverdieping thuis in Nederland. Dan zijn er nog een zeer ruime woonkeuken, een groot terras, een zwembad, en ook de woonkamer is zeer groots. Wat een mega huis! En daarachter zit nog een huis, want de eigenaren wonen in een eigen vleugel van dit kasteel.

Ondanks dat het warm is gaan we zo lekker slapen, want morgen bijtijds weer op om de F1 kwalificatie te kijken, daarna gelijk een ontbijtje wat voor ons gemaakt wordt op de tijd dat wij dat wensen, en dan kunnen we weer verder trekken naar onze volgende bestemming: Vancouver! Dus tot morgen....

1. Cees:
    11 mei 2019
    Pauline van harte gefeliciteerd en geniet van jullie geweldige trip en Floris kijk goed uit met je verkoudheid.
  2. Monika Geutjes:
    11 mei 2019
    Wat een mooi verhaal weer en inderdaad goed op je letten Floris!!!Ellen nog heel lang van jou genieten.. natuurlijk ook van jou Paulien 😁😁😘😘😘
  3. Ger Bitter:
    11 mei 2019
    Kelowna zijn wij toen niet geweest ,Ziet er leuk uit
  4. Willemijn:
    11 mei 2019
    Gaaf dat er speciaal voor jullie toch een tour langs de treinen gedaan werd👍🏻😃
  5. Christien:
    11 mei 2019
    Paulien van harte gefeliciteerd! Mooi verslag weer!