Flagstaff - Page / Lake Powell, dag 14; een heerlijk relaxte dag!

5 september 2016 - Big Water, Utah, Verenigde Staten

Vandaag besloten we geen wekker te zetten, maar gewoon lekker "uit te slapen". Voor ons is dat hier 06.30 uur, dus het is niet wat je noemt lang uitslapen, maar toch, wakker worden zonder wekker is een genot.

Daarna op ons gemak alles gedaan wat we wilde doen, en om 08.00 uur waren we helemaal klaar voor vertrek. De reis ging vandaag van Flagstaff naar Lake Powell, een rit van 2 1/2 uur.

Onderweg reden we weer richting Grand Canyon om richting Page te gaan, en we kwamen hele stukken afgebrand bos tegen, waardoor ik werd herinnerd aan wat onze helikopterpiloot ons gisteren vertelde: Door blikseminslagen ontstaan er in dit grote natuurgebied ongeveer 200 bosbranden per jaar! Deze branden worden niet geblust, maar deze laten ze, zolang ze geen gevaar opleveren voor mens en dier, uitbranden, men redeneert daar dat de natuur z'n werk moet doen. Het blijft er heel apart uitzien zo'n afgebrande vlakte!

Gedurende de reis komen we in het echte wilde westen terecht, want we rijden door het gebied van de Navajo indianen, waarvan er nog genoeg aanwezig zijn, gezien het aantal stalletjes en kraampjes langs de weg.

We zien vandaag iets meer levende dieren, al staan de meeste wel op raches; koeien, paarden, ezel, dode vos, vogels, stieren en een paar herten. Maar ook hier valt de wildstand ons tegen. We komen echt o m de paar mijl bordjes tegen dat we moeten oppassen voor overstekende wilde dieren, maar we zien er heel erg weinig tot nu toe dan; we weten natuurlijk niet wat er nog gaat komen.

Tijdens onze autoritten houden we ons d.m.v. cruisecontrol redelijk aan de snelheid ) hooguit 2 mijl meer) omdat we geen zin hebben in boetes. Vandaag zat er al een mijl of 3 een Toyota achter me, die op een gegeven moment z'n geduld niet kon bewaren en ons over een doorgetrokken streep inhaalde.Ontzettend dom zo bleek, want nog voor hij weer was ingevoegd voor ons, zag ik in m'n spiegel 2 auto's achter mij een sirene aangezet worden; politie! De Toyota werd langs de kant gezet voor een boete. Het wrange van het verhaal is dat als hij nog 1 mijl had gewacht er een passing lane was waar hij me gewoon legaal en zonder boetes had kunnen passeren. Wat een loser! Een tijd later werden we weer ingehaald door dezelfde Toyota; het zou ons niets verbazen als ie vandaag ook nog tegen een bekeuring voor speeding aanliep, want hij reed zeker 15 tot 20 mijl te hard.

Na onze verder relaxte rit, kwamen we al bijtijds aan bij Page, waar we vandaag 2 attracties wilden bezoeken. De eerste was snel gevonden, want we reden via Scenic road, en zagen al snel een bordje naar de Glen Canyon dam. We zijn hier uitgestapet en hebben een korte maar mooie wandeling gemaakt over een soort "pancake" rocks, naar het uitzichtpunt toe. Het uitzicht was prachtig, en we konden goed de Colorado rivier zien stromen. Na wat drinken en wat foto's besloten we op zoek te gaan naar de 2e attractie van de dag: Horse Shoe Bend.

Een vriendelijke Belgische gids wees ons de weg, en 7 mijl later waren we al bij deze top locatie aanbeland. We waren niet de enige; het was zoeken naar een plaatsje voor de auto, en op het wandelpad krioelde het van de mensen.

Niet voor niets, want het was de wandeling door de woestijn meer dan waard! Wat een schitterend stukje natuur is dit zeg. Veel Chinezen en Aziaten die wel langdurig in de weg gingen staan om selfies te maken ( ze moeten met elke bezienswaardigheid 10x op de foto per persoon, om aan te tonen dat ze er zijn geweest). Op een gegeven moment was de Amerikaan naast ons het zat, en maakte duidelijk dat het nu onze beurt was. Na mooie foto's te hebben genomen gingen we de wandeling terug beginnen.

Deze wandeling was best zwaar door de warmte, het mulle zand, en de klim, daarnaast laat onze conditie natuurlijk nog te wensen over, dus dat alles maakte het tot een pittige wandeling. Door velen onderschat zo bleek, want lang niet iedereen volgt de waarschuwingsborden op om minimaal 1 fles drinken p.p. mee te nemen. We zagen dat een Aziatische vrouw door een sterke toerist op de rug werd genomen en naar boven werd getild, omdat ze totaal was uitgeput en uitgedroogd. Haar dochter zei dat ze stom waren dat ze niet naar de waarschuwingen geluisterd hadden. Paulien heeft haar goede daad van vandaag gedaan door een flesje water af te staan, en toen zijn we verder gewandeld naar de auto. Wat heb je toch onhandige / onverstandige / eigenwijze mensen.

Toen we dit alles gedaan hadden was het nog lekker bijtijds maar we besloten toch het hotel vast op te zoeken. Officieel mochten we pas om 14.00 uur inchecken, maar we hadden geluk, bij deze in Ranchstyle ingerichte hotel werden we zeer vriendelijk geholpen, en we kregen gelijk onze kamer. Hier waren we blij mee want dan konden we de spullen op de kamer zetten, en Paulien wilde heel graag een was doen. Dit kon allemaal, dus we hebben weer schone kleren! Terwijl de was draaide hebben we vast de foto's op de pc gezet en bekeken, wat een genot is dat om het weer terug te zien, Verder even gerelaxt todat de droger klaar was.

Daarna zijn we terug gereden naar Page, om vast te kijken waar de Antelope canyon tour van morgen zich bevind, en we hebben wat boodschappen gehaald. Onderweg komen we een bordje "scenic view " tegen en besluiten hier te gaan kijken. We krijgen een prachtig uitzicht over Lake Powell te zien, dus we maken een aantal foto's voor we weer verder rijden. We spreken met elkaar af dat als we weer bordjes zien met "scenic view" dat we daar dan ook zeker weer gaan kijken.

Terwijl we Page verkennen zien we een hoop Amerikanen rijden met Pick up trucks met daarachter boten nog groter als de auto, campers die op het open gedeelte van de pick-up gemonteerd zijn, Jet ski's enz. Het is hier duidelijk te merken dat ze hier een lang weekend vrij zijn.

Onderweg waren we ook een typisch Amerikaans b.b.q. restaurant tegen gekomen: John's BBQ, en we besloten hier te gaan eten. Een goede keuze, want het was er superdruk, en het eten was ook superlekker. Er stond een grote bucket met gerookte pelpinda's op tafel, en het vlees van de bbq was super heerlijk. Een lekkere coleslaw erbij en het diner was helemaal geslaagd!

Na het eten zijn we terug gereden naar het hotel, waar we nog even wat foto's gemaakt hebben en gevraagd hoe het ontbijt werkte en of we voor morgenavond moeten reserveren voor het eten.

Vervolgens naar de kamer gegaan, en sindsdien ben ik bezig geweest met het uploaden van de foto's en het schrijven van het reisverslag. Het gaat hier erg langzaam want er is een super trage wifi verbinding, wat op zich wel logisch is, want we zitten hier in de middle of nothing. Ik heb dus maar geduld, en ga tussendoor ff lekker scheren en douchen. Uiteindelijk staan alle foto's er toch op en ook het reis verhaal is weer klaar, Morgen nog een relaxte dag hier in de omgeving, met een bezoek aan antelope canyon. Daarvan morgen weer het verslag. Groetjes Floris & Paulien

1. Rachael:
    6 september 2016
    Elke morgen hoop ik op een mailtje dat er weer een nieuw verslag staat. Alles is zo herkenbaar, ik beleef mijn reis naar Amerika weer opnieuw. Morgen gaan jullie zo iets moois zien. Zorg voor een lege camera ( ik heb zo'n 300 foto's) maar probeer ook te genieten ipv alleen maar door je camera. Het is natuurlijk een commerciele tour en je gaat er best rap doorheen. Heel veel plezier xxx
  2. Custers Paulien:
    6 september 2016
    Dank je wel Rachel! We zijn erg benieuwd naar Antelope Canyon. We hebben de accu opgeladen en genoeg ruimte op het kaartje van de camera, dus het zal wel goedkomen gaan we vanuit. Je zal onze ervaringen morgen wel weer lezen in het reisverslag. Groetjes Paulien en Floris
  3. Frank:
    6 september 2016
    Wij zeggen hallo daar ver weg van hier.
    Zo te zien en te lezen vermaken jullie je opperbest. Prachtige foto's ook.
    Zeg Floris ben je al door je "weggooi" onderbroeken heen? Scheelt weer een trommeltje.
    Enjoy.
  4. Chantal:
    6 september 2016
    Haha, weggooionderbroeken .... dat komt me bekend voor :-)
    Op die plek kun je dan mooi nog een souvenirtje parkeren in je koffer !
  5. Joop Essers:
    6 september 2016
    Het land met de grote mogelijkheden en een wonderlijk schone natuur zouden de belgen zeggen. Wat een prachtige dingen zien jullie allemaal. Ik moet eerlijk zeggen dat ik het jammer vind dat hetvzo ver weg is. Maar mijn broer en zijn vrouw hebben er gewoond dus die zal ik er weer eens naar vragen. Ik heb er nogeen nicht, waar ik een huisje voor heb gemaakt en een neef wonen met hun kinderen en dat maakt de wereld weer kleiner. Ga er morgen weer fijn van genieten samen. Tot dan.
  6. Custers Paulien:
    6 september 2016
    Hoi Anita, Chantal en Joop & Nellie, Allemaal bedankt voor de leuke reacties!
    Haha idd er zijn al aardig wat oude onderbroeken weggegooid. Ik heb er nog precies voldoende voor de resterende tijd, en elke dag gaat er weer 1 weg, zodat we idd ruimte krijgen voor souvenirs. Ik heb ook al een pet weggegooid, en dat moest ook want ik heb ook 4 nieuwe petten gekocht ;-)
    Joop het is inderdaad een grote reis, maar ik kan het alleen maar aanbevelen, wat is het hier schitterend! Zeker als je hier nog familie hebt, dan is het helemaal mooi om zo'n reis te maken denk ik. Groetjes Floris en Paulien
  7. Cees:
    Hoi Florie en Paulien,

Weer lekker zitten lezen en genoten van jullie verhalen.
    Buiten dat jullie veel zien en meemaken blijkt het eten uiteraard ook belangrijk te zijn.
    Let op de ijsjes.
  8. Custers Paulien:
    7 september 2016
    Hoi Cees, valt wel mee; we letten goed op het eten, want als we dat niet doen zit er 15 kg aan als we terug zijn, het meeste eten is erg vet, dus we eten veel salades. En af en toe een ijsje ;-)