Dag 18 & 19; Forks - Ashford - Kelso; 21 en 22 mei 2019

23 mei 2019 - Kelso, Washington, Verenigde Staten

De dag van gisteren was een reisdag richting Ashford. Reden dat we deze omweg maken is Mount Rainier National Park, daar hebben we wel een paar uur reizen voor over. We vertrekken vroeg uit Forks en rijden nog ruim twee uur door de bossen van Olympia National Park, voordat we een Mc. Do tegenkomen waar we even een cappuccino scoren, een sanitaire stop maken en met de WiFi het verslag en de foto's uploaden....

Verder zien we onderweg enorm veel RV (camper) verkopers wel hebben wel 12 handelaren geteld vandaag. Onderweg hebben we het er over dat het toch wel vreemd is dat die Amerikanen alles anders doen: i.p.v. kilometers rekenen ze in mijlen, in plaats van Celsius geven ze de temperatuur weer in Fahrenheit, wij hebben het over meters zij over feet; kortom op veel vlakken hebben de Amerikanen een geheel eigen denkwijze.... Alles is groot, groter, grootst, en er is voor alles een drive thru; fastfood, koffie, bank, apotheek; you name it and they have it.... blijft toch een apart volk.....

Daarna reizen we verder... voor we in Ashford zijn is het al na drie uur, en het is jammer genoeg gaan regenen, dus we hebben besloten ons bezoek aan Mount Rainier national park uit te stellen, en te relaxen op onze kamer.... Na het inchecken bleek de kamer de kleinste die we tot nog toe gehad hebben, we kunnen niet eens de bagage kwijt, en alles staat vol; dat was even behoorlijk behelpen in dat tiny tiny room.....

Vanmorgen zorgden dat de wagen al klaar was voor vertrek met alles al ingepakt voordat we konden ontbijten om 08.00 uur, zodat we direct na het ontbijt konden vertrekken. Zo gezegd zo gedaan, en onze gok om het park een dag uit te stellen pakt geweldig goed uit! We hebben vandaag prachtig weer, dus gaan vol goede moed beginnen aan het bezoek aan Mout Rainier National Park. Na een prachtige rit door schitterende natuur, waarbij het woud soms zo dicht is dat de zon er niet doorkomt en het gewoon donker is, breekt op andere plekken de zon door en genieten we van de natuur; zo zagen we een elk langs de kant van de weg, en zijn we erg onder de indruk van de mega grote en dikke bomen die  overal hoog bovenuit toornen; ze passen niet eens op de foto zo hoog zijn ze.

De temperatuur is nu met 46 Fahrenheit (7,7 Celsius) nog fris, maar daar gaat vermoedelijk verandering in komen gezien de strak blauw lucht.  We rijden verder en komen na een aantal kilometer een stel geparkeerde auto's tegen; dat betekent dat er wat te zien of te doen is, dus we stappen ook uit, pakken onze rugzak en beginnen aan een hike, want er is een trail van 2,7 mijl naar een waterval.... Onderweg echt prachtige foto's gemaakt, en we zijn blij dat we zo vroeg zijn, want nu is het nog niet zo druk op de trail. Wat is de natuur hier prachtig! We krijgen ook al een blik op een klein stukje van Mount Rainier wat eigenlijk geen berg is, maar een vulkaan! We hebben zeker geen spijt van dat we ons bezoek een dag hebben uitgesteld; we boffen nu met het weer, en wat boffen we met wat we allemaal te zien krijgen; gletsjers, watervallen, rivieren, besneeuwde bergen, prachtige bossen, en ga zo maar door; wat een ontzettend gaaf park is dit zeg! Wow! Na een behoorlijk stevige klim op de wandeling, dalen we via dezelfde weg weer af naar beneden, goed kijkend waar we lopen want overal stenen en wortels en aan de linkerkant soms een afgrond....

Nadat we terug zijn gekomen bij de auto, rusten we even uit en drinken wat voor we verder rijden. We klimmen behoorlijk omhoog en een paar kilometer verder is er weer een stopplek, dit keer vlak bij de Christine falls, een waterval bij een brug, wat ons weer mooie plaatjes oplevert!; daarna rijden we verder, en klimmen we in rap tempo naar 5400 feet (1617 meter), wat ruim boven de sneeuwgrens is.  Het is waarschijnlijk niet de hoogste berg die er is, maar de steile afgronden en smalle wegen zorgen bij mij voor klotsoksels en klamme zweethanden, maar het is zo mooi dat ik toch doorzet! We rijden naar Paradise een berg dorp op de vulkaan, en bezoeken daar het visitor centre, vervolgens willen we verder rijden, maar dat kan niet want de weg is i.v.m. sneeuw nog afgesloten. We zoeken een andere weg naar beneden, en vinden die ook, en als we die weg zijn ingeslagen, komen we na de reflection lakes (spiegelmeren) die nog grotendeels bevroren zijn, wederom een wegafsluiting tegen. Dan zit er dus niets anders op dan de oorspronkelijke weg terug te rijden, en daarmee wat om te rijden om richting Kelso te gaan. We vinden het  niet erg want we rijden in een prachtige omgeving vandaag!

Nadat we Ashford en mount Rainier achter ons hebben gelaten, is het volgende doel voor we naar Kelso rijden Mount st. Helens. Dit is een actieve vulkaan, die op 18 mei 1980 is uitgebarsten. Ik heb jarenlang een medicijnbuisje vol van de as gehad die de vulkaan uitspuwde, gekregen van fam. Menger die in portland woonde.... ze haalden 6 kruiwagens as alleen al uit de dakgoot, terwijl ze op 70 kilometer van de vulkaan woonden, dus de as is echt mega ver weg neergedaald. We bezoeken het visitor center, en zien daar dat de vulkaan grotendeels in de wolken ligt en dat het dus jammer genoeg geen zin heeft om er dichter naar toe te rijden... We kopen nog een souvenirtje en rijden door naar s.ons hotel in Kelso. Als we daar zijn ingecheckt en de laatste was van deze vakantie is gedaan, gaan we nog even de stad in; er is o.a. een Michaels, en die wilde ik in de U.S.A. ook even bezoeken, in de hoop dat ze twee weken later wel de Lemax zomer collectie speciaal voor Michaels hier wel zouden hebben. Dit was het geval, en ik heb e.e.a. kunnen inslaan van items die (nog) niet in Nederland te koop zijn, omdat deze collectie in eerste instantie speciaal en exclusief voor Michaels is gemaakt; ik ben er blij mee, weer een waardevolle aanvulling op mijn verzameling!

Na het winkelen nog even een hapje gegeten bij Panera, dat is toch echt wel onze favoriete tent om te eten; salads, soup en sandwiches; allemaal heerlijk! en niet zo vet! Na het eten Paulien thuis afgezet en toen ben ik bij het sportcomplex achter ons hotel nog even een honkbalwedstrijd van highschool studenten gaan bekijken; met 11-4 viel er genoeg te zien dus ik heb me er kostelijk vermaakt. Nu even de blog geschreven voordat we zo gaan slapen. Morgen rijden we richting Portland, maar gaan eerst onderweg nog naar een waterval, één die ik afgelopen jaar al een paar keer voorbij zag komen op facebook, zo mooi is ie. Daarna gaan we nog wat activiteiten ondernemen in Portland, maar daar over morgen meer..... Tot morgen!