Dag 9; van Vancouver naar Ucluelet, 12 mei 2019

13 mei 2019 - Ucluelet, Canada

Vandaag varen we met de veerboot over naar Vancouver Island. We staan bijtijds op, pakken alle bagage in, en vertrekken richting de veerboot. We komen aanrijden en mogen gelijk inchecken, dus nadat we dat gedaan hebben stellen we ons op waar dat gevraagd is. Wat ik persoonlijk wel grappig vind, is dat ze ons slagschip van een auto hier bestempelen als een "standard"vehicle.  Na een tijdje wachten mogen we de boot op, en na de auto geparkeerd te hebben besluiten we op de boot te gaan genieten van een ontbijtje.

Na een tocht van 1,5 uur arriveren we in Nanaimo, een plaats op Vancouver Island. Vanuit daar moeten we nog een reis maken naar Ucluelet. We zorgen dus eerst dat onze tank vol zit, en de voorruit is ontdaan van al het insectenbloed, voordat we op pad gaan. We besluiten ook even af te slaan bij een Wallmart supermarkt, zodat we wat boodschapjes kunnen doen voor vanavond, want we verblijven in een studio, en willen daar lekker Franse kaasjes met stokbrood eten. Bij Wallmart vinden we ook een nieuwe trolleykoffer als handbagage koffertje, die onze rode tas vervangt die de heenreis niet heeft overleefd.

Vervolgens gaan we op weg, en het is vandaag, zoals voorspeld een stuk minder warm, en gelukkig zijn we daar ook op gekleed! We rijden vandaag meer als drie uur over Vancouver Island, waarbij veel wegen bergweggetjes zijn; het gaat niet snel, maar is wel een mooie omgeving.

Wat ons hier opvalt is dat overal gele brem in bloei staat langs de kant van de weg, dat er overal in Canada hele grote, dikke en hoge bomen staan, die ook nog eens kaars recht zijn, die zijn dus ideaal om mee te bouwen, en dat er hier overal auto's rondrijden met kano's, kayaks, surfboards, supboards en andere vaartuigen op hun dak. Watersporten zijn hier dus populair, wat op zich niet gek is met overal zee om je heen, en in het binnenland alleen in het stuk waar wij reden zijn al drie grote meren.

Na verloop van tijd rijden we naar een waterval, zodat Paulien daar even heen kan wandelen en daar foto's kan maken, terwijl ik ondertussen even een powernap doe. Het is intensief om hier auto te rijden, met veel bochten en kleine weggetjes, dus ik rust even uit voordat we het tweede deel gaan rijden.

Onderweg vallen ons twee borden langs de kant van de weg op; $2000 fine for littering (2000 dollar boete voor afval dumpen) Dat zouden ze overal in de wereld moeten doen; het is zo schoon en netjes in Canada; het werkt dus wel! Het tweede bord zag ik vlak voor we Ucluelet in rijden; er staat op Tsunami Hazard zone; ik ben me er niet eerder van bewust geweest in een tsunami zone geweest te zijn, dus dat zet je wel even aan het denken. Ik ga er van uit dat er geen Tsunami komt, maar ik vond t ook een opvallend bord, wat je ook niet bij ons tegenkomt!.

Nadat Paulien is teruggekomen, vertrekken we voor het laatste deel van de autorit van vandaag door de bergen, een mooie maar wel trage en vermoeiende rit. Als we aankomen vinden we vrij snel de studio waar we verblijven, dus we checken in, laden de bagage uit en zetten alles in de studio.

Nadat alles binnengezet is ga ik eerst de berentour bevezstigen die we morgenmiddag gaan doen. En als dat gedaan is, en we hebben even wat sport gekeken, maak ik dit reisverslag, en bekijk de dingen die we morgen gaan doen, o.a. een hike langs de pacific ocean in de morgen, en de beren watch tour in een Zodiac in de middag.... Dan dus weer neer avonturen, dus tot morgen!

1. Mary Bosma:
    13 mei 2019
    Spannend morgen . Hoop dat jullie veel beren zien😜
  2. Willemijn:
    14 mei 2019
    Geweldig hoe jullie op allerlei manieren Canada ontdekken‼️ Wees wel voorzichtig...😘